Het stuur weer in handen

Horeca Algemeen
Covid is funest voor veel ondernemers. Het aantal klanten neemt af, de stapel nota’s wordt hoger. Dan komt er een moment dat je denkt ‘dit gaat niet meer’. En wat doe je dan?
Het eerste dat waarschijnlijk in je opkomt is: geld lenen. Je benadert een bank om een financiering aan te vragen tegen een interessante rente – maar niettemin een rente – en denkt ‘dat betaal ik wel terug als ik alles weer op de rit heb’. Een tweede gedachte is: harder werken. De mouwen opstropen en van de 35 uur die je per week in je bedrijf steekt 45 maken. Ongemerkt loopt het op naar 50, naar 55 uur tot je tegen de muur van een burnout loopt. En dan staat de trein helemaal stil.
Je zoekt je toevlucht tot internet en de zoekmachine toont dat je naar de gemeente kan voor hulp. Daar loop je al snel vast in een net van ingewikkelde regels, afdelingen die naar elkaar doorverwijzen tot je weer terug bent bij af en een factuur voor de hulp die je vraagt. Maar facturen, die waren nu net het probleem… De gemeente blijkt goed ingericht op hulp aan particulieren, maar worstelt met de aanvraag van jou als ondernemer.
Terug naar het internet, waar je uitkomt bij een oerwoud aan commerciële schuldhulpverleners, die je vaak helpen met de je-bedrijf-of-ik-schiet-methode. En zo eenvoudig kan en wil je dat wat je met zorg en liefde hebt ongebouwd niet laten gaan.
Niet kopje onder ‘Schuldhulpverlening hoeft helemaal geen naar woord te zijn,’ begint Jeannette Meersma van Kram & Meersma. ‘Integendeel. Het is de reddingsboei voor veel ondernemers op het moment dat ze kopje onder dreigen te gaan in de zee van nota’s, betalingsherinneringen en aanmaningen van schuldeisers. Geen ‘je geld of je onderneming’, maar een transparante, op maat gemaakte weg naar een nieuwe start van je bedrijf.’
In de auto ‘Laten we een metafoor kiezen waar iedereen zich aan kan spiegelen. Je zit achter het stuur van je auto, hebt de cruise controll aan en het asfalt schiet soepel onder je door. Plots duikt er een kuil op in de weg, dan nog één, je gaat over een hobbel en bent gedwongen de cruise controll uit te zetten omdat je anders alle kanten op geslingerd wordt. Je laveert om alle hobbels en kuilen heen, maar het wordt steeds moeilijker, tot je met een slakkengang voortkruipt. En ineens sta je stil.’
‘Veel mensen komen pas bij ons terecht als ze stilstaan. De drempel naar schuldhulpverlening is hoog, maar dat is nergens voor nodig. Je hoeft je er niet voor te schamen. Je gaat toch ook naar de garage als er een probleem is met je auto? Er zijn veel verschillende vormen van schuldhulpverlening, en de meeste mensen kennen alleen de ‘zwaarste’ soort: de schuldsanering. Dat er nog andere vormen zijn is vaak onbekend.’
‘Bij Kram & Meersma zoeken we naar de beste vorm voor elke client die bij ons komt. We zorgen voor een transparant maatpakket waarbij het uitgangspunt altijd de levensvatbaarheid van de onderneming is, en hoe we alles draaiend houden tot het moment daar is het bedrijf weer ‘los’ kan gaan. Of een client nu na de eerste hobbel en kuil bij ons aanklopt, of als hij inmiddels volledig tot stilstand is gekomen. Er is altijd een oplossing. Om in de metafoor van de auto te blijven: de ondernemer gaat op de passagiersstoel zitten, wij kruipen achter het stuur. Soms doen we even alles zelf: sturen, gas geven, schakelen. Soms doen we maar één van die dingen. Maar de client blijft altijd naast ons zitten, het is immers zijn auto. Tot het moment daar is dat wij uit stappen en hij het stuur weer over kan nemen.’
Commerciële partijen te over, weet Meersma. Maar je kan beter stappen naar een partij die is aangesloten bij branchevereniging voor schuldhulpverlening, sociaal bankeren en bewindvoering NVVK. ‘Wij weten de weg binnen de schuldhulpverlenging voor ondernemers – of je nu een eenmanszaak hebt, ZZP’er bent of freelancer. Geeft het een naam, voor ons ben je ondernemer: iemand die een bedrijf heeft waar hij of zij helemaal achter staat en zich voor de volle honderd procent voor wil geven. Op die manier kijken wij ook naar de onderneming; wat kunnen we doen om het in de storm te laten drijven, welke duurzame oplossing kunnen we bieden om de regie over en het plezier in het bedrijf terug geven?’
‘Je bent niet de enige die in zwaar weer zit in deze tijden, en je staat er niet alleen voor,’ besluit Meersma. ‘Een telefoontje of berichtje is voldoende, wij helpen je op weg om uiteindelijk het stuur van je bedrijf weer in handen te krijgen en je op de juiste weg te zetten.’
Kram & Meersma heeft vier vestigingen door Nederland: Assen, Hengelo, Amsterdam en Huizen. Eén telefoontje en je bent op de goede weg terug naar een gezonde onderneming waar de passie en het plezier weer van af straalt.
https://www.kramenmeersma.nl/
085-1303591

Heb je zorgen over geld? Schroom dan niet gratis en anoniem te bellen met 0800 8115 voor een luisterend oor en onafhankelijk advies of doe de online test via www.geldfit.nl
Lees Horecamagazine editie 1 2021