|
| |

Horecabier: versterk je merk met je eigen bier

Horeca Algemeen

Wat als je als horecaondernemer je eigen biermerk in je zaak kunt verkopen en zo meer connectie kunt maken met je gasten? Dat kan dankzij Horecabier, een bedrijf dat tegen een scherpe prijs white label bier aanbiedt.

“Niets is zo sterk als je eigen merk”, zegt medeoprichter Ronald Bolhuis van Horecabier. “Als je een eigen restaurant hebt, hoe mooi is het dan als je jouw merk kunt versterken en je naamsbekendheid kunt vergroten met je eigen bier?”

Waarde Horecabier werkt samen met twee brouwerijen: één voor pils en één voor speciaalbier. Doordat Horecabier niet investeert in een merk of in de horecaondernemer zelf, kan het bedrijf zijn bier goedkoper aanbieden dan grote brouwerijen zoals Heineken. Bolhuis: “Een fust Heineken van 50 liter kost momenteel 193 euro zonder korting. In deze prijs zitten o.a. de kosten voor leningen, tapmaterialen, viltjes en glazen verwerkt. Dat bieden wij allemaal niet. Daardoor kunnen wij een fust met dezelfde inhoud aanbieden voor maar 76,25 euro. Wil je toch ook je eigen merk viltjes en glazen enz., dan kunnen wij je daarbij helpen met bijvoorbeeld het ontwerpen van een logo en onze afspraken met diverse leveranciers.” 

Tegengeluid Horecabier zorgt met zijn concept voor een tegengeluid in de horecabranche. En met succes: het bedrijf verkoopt jaarlijks maar liefst vier miljoen liter white label bier. Bolhuis: “Steeds meer horecaondernemers vragen zich af waarom bier zo duur moet zijn. Een liter bier in de supermarkt kost ongeveer 1,50 euro per liter, terwijl ze Heineken 3,60 euro moeten betalen. Dat is een groot verschil. Toch gaan veel horecaondernemers met een grote brouwerij in zee, omdat ze bijvoorbeeld geen lening kunnen krijgen bij de bank en de brouwerij wel in hen wil investeren. Het nadeel is dat ze daarmee vastzitten aan de naam van de brouwerij en diens prijzen. Kies je voor white label bier, dan hoef je in die zin ‘je ziel’ niet meer te verkopen.’

Tekst: Lisette Biesenbeek - van A tot LiZ

|