||
|| ||

Richard Zijlstra: van IT’er naar barman

BCBG Magazine
Het is even zoeken naar Triple C, het cocktail laboratorium van Richard Zijlstra, verscholen op een industrieterrein onder de rook van Amsterdam. Het is dan ook even twijfelen aan de deur of we goed zitten, maar bij binnenkomst worden we direct weggeblazen door de magnifieke bar met een magnifieke hoeveelheid dranken, likeuren en softdrinks. This is where the magic happens.
IT Richard is duidelijk op zijn gemak als hij achter de bar staat. Net zo makkelijk als het maken van de meest verrukkelijke cocktails, lacht hij voor de camera en verteld honderduit: ‘Ik wilde vroeger eigenlijk altijd al de horeca in, maar dat leek mijn ouders geen geschikt carrièrepad. Vandaar dat ik uiteindelijk informatica ging studeren en er ook werkzaam in werd. Elke dag ging ik met lood in mijn schoenen naar mijn werk. Na mijn switch naar een horeca IT-leverancier zag ik elke dag hoe mooi het werken in een bar of restaurant was. Ik hakte de knoop door en solliciteerde als barmedewerker. Daar startte mijn carrière achter de bar.’

Wedstrijden De stap naar cocktails werd snel gemaakt en Richard schreef zich ook in voor wedstrijden, toen ging het snel: “Omdat ik veel wedstrijden begon te winnen, kreeg ik wat bekendheid. Dat resulteerde in vragen van bekenden of ik niet eens een cocktail-workshop kon geven of achter de bar kon staan bij een bedrijfsfeest. De eerste stap naar het ondernemerschap was gezet.”
Rendabel huwelijk Jarenlang geeft Richard dergelijke workshops en is hij freelance barman. Gaandeweg helpt hij ook steeds meer merken die de Nederlandse markt willen toetreden, zoals London Essence, Mathieu Teisseire en Catz Gin waar Richard Brand Ambassador voor is, op gang: ‘Om een product op de markt te brengen volstaat een mooie advertentie in een blad allang niet meer (bedankt Richard). Je dient barmannen en barvrouwen te helpen om het product te verwerken, niet alleen in de cocktail, maar ook het verhaal erachter. Ik ging me specialiseren in dergelijke trajecten. Hoe komt het product het beste tot zijn recht in de bar? En hoe verhoudt het zich tot de huidige menukaart? Dat soort vragen zijn belangrijk om zowel de leverancier als de bar te helpen. Voor beiden moet het een rendabel huwelijk zijn.’
Cocktails en sommeliers Op dit moment is Richard voor London Essence bezig om de cocktail op de kaart te zetten, de restaurantkaart wel te verstaan: ‘In de huidige tijd zie je dat de vraag naar alternatieven voor een glas wijn bij een gerecht enorm is toegenomen. Men wil alcoholvrij of zelfs een totaal andere smaakbeleving. Cocktails kunnen beide vragen beantwoorden. Tel daarbij op dat wijn, en met name goede wijn, flink in prijs is toegenomen en je ziet dat het economisch ook verantwoord is om dergelijke alternatieven op te zoeken. We zijn met de low calorie mixers van London Essence ook écht die markt op gegaan. Om sommeliers, natuurlijk super wijn-minded, de blik te verbreden en het gebruik van hun smaakpalet in te zetten om soms nog verrassender en passender uit de hoek te komen. Hierin zoek ik ook nadrukkelijk contact met de opleiders.” Met de komst van de volwassen cocktail wordt er duidelijk een behoefte gevuld. Gasten zijn op zoek naar kwalitatief goede ingrediënten, nieuwe smaken en de mogelijkheid iets te proeven zonder alcohol. Tel daarbij op dat er een generatie genieters aankomt die al helemaal thuis is in het maken en nuttigen van cocktails. De geshakete drankjes zijn dan ook niet meer weg te denken op de menukaart van elke bar. Sterker nog, “cocktails are here to stay.” 

A Brand New Day Als 100% onafhankelijke spirits company richt A Brand New Day zich met een eigen visie op brand building volledig op de marketing en verkoop van internationale topmerken op de Nederlandse markt. Het portfolio bestaat uit een spannende mix van succesvolle internationale merken als Grand Marnier en Bulldog Gin, nieuwe concepten met ongekende potentie en specifiek op de Nederlandse consument georiënteerde merken. Met deze merken blijft A Brand New Day verrassen, reuring creëren en traffic vergroten, elke dag weer!
Tekst: Jarko Barten / Foto’s: Lyan van Furth - lvffood.com
||
||