Corona Horeca: We moeten dicht, hoe nu verder?

café
- Columninst Bart Mentink, LA Streetfood, schrijft over de gevolgen van het coronavirus voor de horeca, maar ook de kansen -

Donderdagavond om 11 uur kwam voor de Belgische horeca het bericht: vanwege Corona maatregelen zouden alle horecazaken tot 3 April gesloten blijven. Een schok die niet binnen de grenzen van ons buurland bleef. Want ook in Nederland vragen wij ons af hoe je als horecaondernemer met het coronavirus omgaat. Wij spraken top horecaondernemer Kaatje Goyens, eigenaresse van Krok in Genk.
“Of ik vannacht geslapen heb? Nee dat kon haast niet. De telefoon stond roodgloeiend. Iedereen heeft vragen en er komt wel informatie, maar niet veel. Wat we nu weten is dat we vanaf morgen gesloten moeten zijn, maar dat take away en delivery wel mag. Onze gasten mogen de zaak niet in. En dit is op laste van de politie. Gaan we wel open? Laten we gasten binnen? Dan zal die optreden met een boete.

Niemand had het serieus genomen, niemand ging er van uit dat het zo ver zou komen

“Gisteravond laat kregen we het nieuws. In de loop van de dag werden we goed geïnformeerd door Horeca Vlaanderen. Op basis daarvan wist ik wel dat we ons moesten voorbereiden. En nu is het werkelijkheid. De overheid heeft ons gesloten. Dat had ik niet zien aankomen.
“De afgelopen periode hadden we al wel mailingen gekregen over dat we tijdelijke of economische werkeloosheid voor ons personeel mochten aanvragen. Maar niemand had dat serieus genomen. Niemand ging er van uit dat het zo ver zou komen. Natuurlijk wisten we wel dat er klanten zouden wegblijven en als ondernemer weet je daaropin te spelen. Als er minder volk komt kan je minder personeel inplannen. Maar nu gaan we helemaal naar nul. Dat is echt een ramp, het is een drama.

Vandaag ga ik eerst afwachten. Ik wil weten welk effect het heeft op de mensen. Als ik naar buiten kijk zie ik geen volk, de straten zijn leeg

“We zijn druk bezig met onze nieuwe zaak, die we aan het eind van deze maand gaan openen. Daar hebben we veel in geïnvesteerd. Het huurcontract loopt al. We maken kosten en er komt dus helemaal niets binnen. Ondertussen hebben we wel de tijd om te werken aan het interieur en de menukaart.
“Vandaag ga ik eerst afwachten. Ik wil weten welk effect het heeft op de mensen. Als ik naar buiten kijk zie ik geen volk, de straten zijn leeg. Ik vermoed dat de paniek er bij de mensen voor zorgt dat ze geen take away of delivery willen. Maar ik denk er natuurlijk wel over na. En ik moet bedenken hoe ik ga reageren. Zo weet ik niet wat ik aan voorraden kan kopen. Hoeveel versproduct ik kan bestellen.
 

Als het moet kan ik binnen twee dagen een volledig nieuw concept op poten hebben

“Bij de toeleveranciers kan dit gelukkig in kleine hoeveelheden. En ik verzin wel een manier om hier mee om te gaan.  Als het moet kan ik binnen twee dagen een volledig nieuw concept op poten hebben. Denk hierbij aan take away waarbij mensen op voorhand bestellen en ze tussen bepaalde tijden kunnen ophalen.
“En ik merk dat het nu heel belangrijk is antwoord te geven op de vragen die mensen hebben. Ze willen weten of we bijvoorbeeld handschoentjes dragen in de keuken. Of hoe groot de kans op besmetting via de horeca is. Mensen zijn bang, maar vaste gasten laten ook van zich horen. Ze reageren op socialmedia op het bericht dat we vanavond tussen 17.00 en 19.00 een take away organiseren. En ze praten ons ook moed in.”
Heb je na het lezen van dit bericht vragen over hoe jij met Corona in de horeca om kan gaan? Stel je vragen gerust door ons te mailen. Ons team is druk bezig alles uit te zoeken en we zullen deze dagen zoveel mogelijk informatie met je delen via onze socialmedia en hier op de site.
Facebook
Instagram
Linkedin