Delva Landscape Architects

Bij het ontwikkelen van stadswijken is het belangrijk om een brede diversiteit van voorzieningen voor bewoners en bedrijven de juiste hoeveel ruimte én de juiste plek te geven. Dat is van belang voor de economische haalbaarheid, maar ook voor de uitstraling van het project, zowel overdag als ‘s avonds. Het ontwerp waarin het vloeroppervlak en de functie van voorzieningen wordt vastgelegd, heet een vlekkenplan. First Mate Consultancy & Concepts is specialist in het ontwerp van data-gedreven vlekkenplannen. 

Een voorbeeld van zo’n nieuwe stadswijk is het Holenkwartier, een voormalig Philipsterrein aan de Holenweg in Hoorn. Daar ontwikkelt Terra Marique met architect Mark Koehler een nieuwe stadswijk met een mix aan wonen, werken, cultuur en ontspannen. Het Holenkwartier biedt ruimte aan 300 koopwoningen, 80 sociale huurwoningen en 20 middensegment huurwoningen.

Centraal in het Holenkwartier liggen de voormalige Philips fabriekshallen en het ketelhuis dat een prachtige mogelijkheid geeft om 5.000 m2 commerciële ruimte in te ontwikkelen, waarmee de industriële omgeving het idyllische decor van de nieuwe wijk kan worden.

Terra Marique, een samenwerking tussen Zeeman Vastgoed en Intermaris, schakelde in een vroeg stadium First Mate in om tot een bedrijfseconomisch haalbare invulling van deze metrages te komen. First Mate baseerde zich daarbij op de demografische en economische analyses van data-partner Honeyspot. First Mate vertaalde die analyses naar de verwachte situatie in 2030 en voegde leefstijl- en generatiekenmerken toe, waarmee een future proof concept voor de commerciële ruimtes van het Holenkwartier ontwikkeld werd. Dit concept was basis voor het vlekkenplan, waarmee ook de huuropbrengst van de commerciële voorzieningen bepaald kon worden.

Peter Langenberg, directeur Zeeman Vastgoed: “Wij realiseren projecten voor de lange termijn. Daarom moeten we ons bij het ontwerp en de haalbaarheidsberekeningen baseren op de sociale en economische omstandigheden over 5 tot 10 jaar.  First Mate baseert zijn concepten op data en dat geeft ons de onderbouwing om gedurfde keuzes te maken.”

Bij het ontwerp van een vlekkenplan is het niet alleen belangrijk om te weten hoeveel mensen er gaan wonen en werken in de nieuwe stadswijk. Je wil ook weten wat de verhouding tussen gezinnen en één-persoonshuishoudens is, hoe de leeftijdsopbouw is en hoe hoog de inkomens zijn. Honeyspot analyseert die informatie voor een specifiek verzorgingsgebied. Daarmee kunnen doelgroepen nauwkeurig in kaart gebracht worden.

Michiel van Noort, eigenaar First Mate: “Horeca en leisure voorzieningen bepalen in grote mate de uitstraling van een buurt. Maar dat werkt alleen als de capaciteit nauwkeurig is afgestemd op de behoefte van de buurt. In een kinderrijke wijk wil je daarom toegankelijke dagzaken, terwijl je in een wijk met luxe appartementen voor 50 plussers eerder zou inzetten op kleinschalige restaurants. Daarom is het voor ons bij het maken van vlekkenplannen van essentieel belang om ons op betrouwbare gegevens te baseren. Honeyspot Location Matching heeft die gegevens en is daarom onze vaste partner bij conceptontwikkeling van vastgoedprojecten.

——–
Terra Marique is een samenwerking tussen ZeemanVastgoed en Intermaris, opgericht voor de realisatie van het Holenkwartier. Meer informatie: www.holenkwartier.nl

Honeyspot Location Matching gebruikt data om doelgroepen in kaart te brengen en daarmee horeca- en retail en vastgoed specialisten te ondersteunen bij locatiekeuze en -ontwikkeling. Voor meer informatie, neem contact op met Paul Willems, CEO Honeyspot Location Matching: 06 53504047 of paul@honeyspot.nl