|
| |

50 jaar Hotel Okura Amsterdam: Het overtreffen van verwachtingen

BCBG Magazine
Hotel Okura Amsterdam, in de volksmond ‘het Okura’, is al vijftig jaar een begrip in Amsterdam. Het heeft vier restaurants, een spa, vergaderfaciliteiten en biedt ultieme luxe. General Manager Michiel Roelfsema: ‘Voor elke gast moet het voelen alsof hij de eerste is die in de hotelkamer overnacht.’  
De directeur noemt het 50-jarig jubileum op 24 september 2021 een hoogtepunt en een moment om de historie te laten zien. ‘Een grote viering is op dit moment nog lastig dus hebben we gekozen voor een campagne.’ Onder de naam The Art of Okura deelt het hotel verhalen. ‘Bijvoorbeeld van oud-medewerkers uit de begintijd en van overburen die zich de bouw nog herinneren.’ De verhalen verschijnen online op de website en offline in het hotel zelf. ‘In de lobby van het hotel staat een Ginkgo-boom die staat voor een lang leven.’ De boom vertelt de komende maanden het verhaal van 50 jaar Hotel Okura Amsterdam. ‘Via QR-codes kunnen bezoekers de verhalen beluisteren, we publiceren regelmatig nieuwe.’ Hij hoopt de komende tijd ook fysieke activiteiten te kunnen organiseren rond het jubileum. ‘We willen het graag vieren met onze medewerkers, gasten, leveranciers en buren.’ 
Herinneringen creëren  Het bedrijf Okura Hotels & Resorts is opgericht door de Japanse ondernemer Kishichiro Okura. Een van zijn nazaten staat nu aan het hoofd van de Europese tak van de multinational waaronder Okura Amsterdam valt. In deze Nederlandse vestiging kom je op veel plekken Japanse invloeden tegen. Michiel: ‘Bij ons draait het om het overtreffen van de verwachting van gasten, om het creëren van herinneringen en om het altijd beter willen doen. In het Japans heet dit kaizen.’ In zijn werk staat het Japanse omotenashi centraal. ‘Oprechte interesse in de ander vanuit je hart.’ Zijn alle medewerkers dan ook een tikje Japanofiel? ‘Nee hoor, we combineren Japanse service met westerse luxe. De efficiëntie, aandacht en het oog voor details zijn Japans. Je hoeft dus geen Japans te spreken om bij ons te kunnen werken, wel moet je enthousiast, leergierig en gemotiveerd zijn. Bij ons werken mensen met een passie voor hun vak, ze willen voor anderen zorgen.’ De Japanse sfeer vinden gasten ook terug in de tuin en in twee van de vier restaurants. 

De markt trekt aan Michiel is 2,5 jaar General Manager en werkt bij Okura sinds 2008. ‘In die dertien jaar is er veel veranderd. De kamers zijn verbouwd, de lobby en restaurants zijn opnieuw ingericht. Dit past bij de lange termijnvisie van de Japanse eigenaren. Ook in slechte economische tijden investeren zij in hun hotels.’ Door de pandemie lag de zakelijke markt de afgelopen anderhalf jaar vrijwel stil. ‘Congressen in bijvoorbeeld de RAI gingen niet door, vergaderingen werden online gehouden. Toeristen bleven ook weg en we mochten geen gasten bedienen in onze restaurants. Daarom hebben we er tijdens de lockdowns voor gekozen het hotel te sluiten.’ Zowel de toeristische als zakelijke markt trekt weer aan. ‘De individuele zakelijke reiziger keert terug, maar grote congressen hebben een lange aanlooptijd.’ Hij verwacht dat er minder zakelijk gereisd zal worden dan voor de pandemie. ‘Een bijeenkomst van tien man in een boardroom zal de komende tijd vaker online gehouden worden, maar de behoefte om bij elkaar te komen zal altijd blijven.’ Tijdens de sluiting investeerde Hotel Okura Amsterdam in het behoud van de 300 medewerkers in Amsterdam. Dit konden we lokaal waarmaken omdat we de door de jaren heen goed opgepast hebben en een financiële buffer is opgebouwd. Een deel van het personeel ging toch in een andere branche aan de slag. ‘Daardoor hebben we nu vacatures voor bijvoorbeeld Japanse koks.’  
Opengeslagen lakens  De komende jaren zal er bij deze hotelketen vooral op technologisch gebied veel veranderen. ‘Toen ik hier in 2008 kwam werken, stond er op elke kamer een fax. Nu heeft elke kamer een flatscreen waarmee onze gasten via een tablet of smartphone programma’s kunnen streamen.’ En er komen andere tools aan. ‘We werken aan een tool waarmee we de temperatuur die gasten instellen op de klimaatbeheersing kunnen onthouden. Zien we dat een gast terugkeert, dan zorgen we dat de kamer exact die temperatuur heeft. Zo laten we zien dat we onze gasten kennen, dat gaat verder dan iemands naam weten.’ En een gast die elke nacht aan de rechterkant van het bed slaapt, treft op de tweede dag die kant van de lakens opengeslagen aan. ‘Zo spelen we in op hoe een gast de kamer gebruikt. Het is mijn verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat onze gasten niets zelf voor elkaar hoeven te krijgen. Dus voor iemand iets wil bestellen, staat de bediening al aan tafel. Zo werken we in het hotel, de restaurants, de bar en spa en zorgen we ervoor dat mensen terug willen komen.’ 
‘Je hoeft geen Japans te spreken om bij ons te kunnen werken’
Hotel Okura Amsterdam is gevestigd in een hoge grijze toren met een opvallend overstekend dak. Het ligt vlakbij musea en andere toeristische attracties en biedt daarnaast mooie faciliteiten voor zakelijke gasten. Het hoort bij de Japanse keten Okura Nikko Hotel Management dat ruim 70 hotels bevat, de meesten in Azië. Het heeft 300 kamers, een spa-en fitnesscentrum en vier toprestaurants. Het Okura is een zeer luxe hotel en is een van de drie hotels in Nederland die zijn aangesloten bij The Leading Hotels of the World. 
|