Afbeelding

De belangrijkste trends in restaurants van 2024

Horeca Algemeen

Van connected street food tot de nieuwste eco-verantwoorde trends en digitalisering: ontdek de innovaties die de gedurfde, dynamische wereld van de hedendaagse keuken op zijn grondvesten doen schudden! Hier zijn de must-know restauranttrends van 2024, zodat je precies weet wat je dit jaar te wachten staat.

Groen eten

Eet goed, eet beter, eet gezond en eet lokaal... Groen eten, of gezond eten, wordt steeds populairder. Steeds meer restaurants, foodtrucks en fastfoodzaken volgen de trend en bieden gezonde menu’s, vegetarische opties en gezonde veggie-recepten op basis van groenten, tofu, peulvruchten... Diëten die de vleesconsumptie beperken zijn in opkomst: steeds meer Nederlanders willen hun vleesconsumptie verminderen en kiezen voor een vegetarisch of zelfs veganistisch dieet. 

Automatisering en AI

Nauwkeurig je verkoop voorspellen, anticiperen op je productie, op het juiste moment bestellen, de juiste voorraad hebben... Dankzij AI word je geholpen om de juiste beslissingen te nemen! Technologie stelt je in staat om de operationele efficiëntie te verbeteren en een betere gebruikerservaring te bieden. Bestelkiosken in de eetzaal, QR-codes, productieschermen in de keuken (ook bekend als KDS, Kitchen Display System)... Taakautomatisering en technologische innovaties in fastfood zorgen voor revolutionaire processen en zullen je blijven verrassen! 

Nieuwe concepten

Er ontstaan trends die etnische keukens combineren met vegetarische/veganistische gerechten, lokaal en duurzaam voedsel en unieke gastronomische ervaringen. Foodtrucks, fastfood en conceptfood zijn de nieuwe proeftuinen geworden voor nieuwe smaken en culinaire ervaringen en bieden consumenten stimulerende en creatieve culinaire fusion en exotische smaken. Fusionkeuken, themarestaurants, fietskantines, mueslirepen... Conceptvoeding illustreert het verlangen van consumenten naar diversiteit en innovatie en biedt unieke culinaire ervaringen! 

Connected streetfood

Streetfood is erg populair en biedt vers bereide gerechten om onderweg te eten of om mee te nemen, tegen zeer betaalbare prijzen. In deze bruisende wereld moet streetfood zichzelf voortdurend opnieuw uitvinden in een ultracompetitieve markt, en sommige streetfood-aanbieders zetten in op de fusie van authentieke smaken en technologische innovatie. De foodtrucks en streetfoodkraampjes van tegenwoordig serveren niet langer gewoon heerlijk eten, ze transformeren zichzelf in ware digitale hubs met een gedigitaliseerd klantentraject, en bieden liefhebbers een nieuwe smaakervaring die slechts een klik verwijderd is en binnen enkele minuten wordt geserveerd. 

Duurzame keuken

Goed eten met respect voor de planeet is een trend die de laatste jaren vorm begint te krijgen. Restaurateurs grijpen deze kwestie aan om een duurzame, milieuvriendelijke keuken te ontwikkelen: biologische, lokale en seizoensproducten gebruiken, voedselverspilling tegengaan, plastic voor eenmalig gebruik elimineren, sorteersystemen opzetten, enzovoort. Net als consumenten zijn steeds meer restaurateurs bezorgd om en respectvol voor het milieu... en dat is maar goed ook! Ook bij het kopen van keukenapparatuur op www.horecagemak.nl is het verstandig om rekening te houden met de duurzaamheid. 

Loyaliteit creëren

Hoewel loyaliteitsprogramma’s al een tijdje bestaan in de eetcultuur, houdt het aanpassen ervan aan de huidige trends - met name op het gebied van digitale toegankelijkheid en gepersonaliseerde aanbiedingen - ze resoluut in de mode en relevant voor het opbouwen van klantentrouw, het creëren van meer aantrekkelijke ervaringen en het optimaliseren van je marketingstrategie voor voortdurende omzetgroei!