Horecava 2020; Veel aandacht voor thuisbezorging en duurzaamheid

café
Proef de toekomst! Dat is het overkoepelende thema van de Horecava. Trends, ontwikkelingen, nieuwe concepten, het komt allemaal voorbij op de vakbeurs die plaatsvindt van 13 tot en met 16 januari in de RAI Amsterdam.
“De horeca is enorm in ontwikkeling,” vertelt Luuk Scholte, Group Food Director Horecava. “We zien de laatste jaren dat Nederland enorm ‘verhorecaniseert’.  Met andere woorden, overal duikt een vorm van horeca op. Wat ooit alleen voorbehouden was aan hotels, restaurants en cafés, zie je eet- en drinkgelegenheden op steeds meer plekken. We zijn er helemaal aan gewend dat je op locaties als treinstations, vliegvelden, supermarkten en benzinestations naast een drankje en snack ook je ontbijt, lunch en diner ‘on the go’ kunt halen of ter plekke kunt nuttigen. Tel daarbij op de populariteit van kookprogramma’s, kookboeken, blogs en vlogs dan zie je dat ook de consument meer aandacht heeft voor eten en drinken.” Deze ‘verhorecanisering’ heeft ertoe geleid dat ook de Horecava als vakbeurs steeds breder is geworden. Alles wat met eten en drinken te maken heeft, heeft een plek op de beurs. “Er zijn in de horeca veel innovaties en initiatieven, klein en groot. Dat maakt het speelveld enorm interessant.”
Thuisbezorging Gezien de steeds verder groeiende populariteit van boodschappen en complete maaltijden thuis of op het werk laten bezorgen, is er op de vakbeurs veel aandacht voor maaltijdbezorging en mobiliteit op het Delivery & Mobility plein. Dit laatste is niet geheel onbelangrijk, want in de stad wordt het bezorgen door regels en wetten niet makkelijker.

Hospitality Nieuw op de Horecava is Facility & Hospitality. Hier bevindt zich een plein dat speciaal is ingericht voor facilitair managers die hospitality willen integreren in hun bedrijfsvoering. Facilitair adviesbureau Atir en andere toonaangevende kennispartners organiseren workshops, kennissessies en presentaties om managers te inspireren.
Gastvrijheid in de zorg Terug van weggeweest is het thema Care & Cure. Hoe vergroot je de gastvrijheid in de zorgsector? Dinsdag 14 januari komt dit uitgebreid aan bod in het Care&Cure symposium dat uitsluitend voor beslissers binnen voeding, zorg en concepten, facilitair managers (locatie & organisatie) en hoofden voeding en verantwoordelijken gastvrijheid wordt georganiseerd.
Interessant en breed aanbod “De Horecava biedt nog veel meer. Zo is er ook aandacht voor het vinden, binden en behouden van personeel op het Personeelsplein. Het thema Duurzaamheid wordt breed uitgelicht in onder meer het bijzondere pop-up restaurant Brasserie 2050. Een enorme kas waar niet alleen groenten verbouwd worden maar waar je ook kunt genieten van gerechten van de toekomst. Dit is een echte eye-catcher. Ook het Start-upLAB is een bezoek waard. Hier tonen zo’n zeventig start-ups hun nieuwste producten en diensten. En verder zijn er alle vier de dagen workshops, wedstrijden, pitchsessies, trendtours en proeverijen.”
Alle informatie over de Horeca en het volledige programma van dag tot dag staat op horecava.nl
Achter de bar Speciaalbiertjes met een verhaal, craft bier, alcoholvrij bier en 0.0 bier. In ‘bierland’ wordt de keuze steeds groter. Grote bedrijven en lokale ondernemers hebben op de Horecava een platform. Dat geldt overigens ook voor andere (niet)-alcoholische dranken als wijn, likeuren en sterke dranken, mocktails en frisdranken. Zo shaken in de oneUnit competitie bartenders creatieve cocktails met één unit alcohol, 12,5 ml, dat gelijk staat aan de hoeveelheid alcohol in een glas bier of wijn. SpiritsNL en de Nederlandse Bartenders Club richten hiermee de aandacht op verantwoord drinken en het vergroten van kennis in de barindustrie. Er is een 0.0 Lounge, de Pop-up Bar Experience en de BrewDog Beer School. Er is echter niet alleen aandacht voor de dranken zelf, ook barapparatuur, food pairing en tips en tricks voor de drankkaart komen aan de orde in onder meer workshops.
Koffie, thee, cacao en bakkerij Zelfgemaakt brood, glutenvrije en vegan producten. Genoeg inspiratie in de diverse presentaties en workshops. Leer de kunst van het perfecte kopje koffie maken van barista’s of proef de lekkerste koffie op de ‘koffie catwalk’. In The Coffee Stage proef, beleef en zie je de ontwikkelingen op het gebied van bonen, branden, bereiden, koffie en serveren. Diverse professionals delen hun kennis en ervaringen. Boeiende sprekers nemen je mee in inspirerende achtergronden en verhalen, daarbij laten pioniers, uitvinders, ontwikkelaars hun (prille) ideeën zien. In het Nationaal Koffie Debat gaat een team van koffie professionals in gesprek om de horecaondernemer maar ook de koffieprofessionals en producenten op de hoogte te brengen van de nabije toekomst. Onderwerpen als sustainability, waste, apparatuur, technieken en melk komen hier zeker aan bod.
Veggie & Vegan Een beetje horecaondernemer ontkomt er niet aan; de vegan trend. Op de Food Markt heeft het onderdeel Veggie & Vegan dan ook een eigen plek. Was het een paar jaar geleden nog vooral het terrein van de kleinere, al dan niet startende foodondernemer, nu hebben ook de grotere gevestigde bedrijven de veganmarkt ontdekt. Veggie & Vegan is onderdeel van de Food Markt waar verschillende telers, producenten en leveranciers van de meest prachtige groenten, smaakvolle vlees- en zuivelvervangers en andere vegetarische en/of vegan producten aanbieden. Hier krijg je tips en tricks over welke veelzijdige vegetarische en veganistische gerechten jij jouw gasten aan kunt bieden. Daarom staat er ook een kas centraal waarin een kookbrigade lekkere en inspirerende hapjes bereidt met de Veggie & Vegan producten.
Voedseldilemma’s Duurzaamheid in de breedste zin van het woord komt uitgebreid aan de orde op de Horecava. Van minder plasticgebruik tot minder voedsel verspillen. In het pop-up restaurant Brasserie 2050 worden verschillende voedseldilemma’s aangestipt. Hoe voeden we rond 2050 zo’n 10 miljard mensen, wanneer wordt onze voedselproductie bedreigd door klimaatverandering, uitgeputte bodems en verlies aan biodiversiteit? Er wordt gekookt met ingrediënten die de toekomst steeds meer vormgeven, dit kan van biologisch-dynamische boeren komen, maar ook van hightech vertical farms. Hierbij wordt gekozen voor ingrediënten met een lage(re) CO2-uitstoot of die op een manier toekomstbestendig zijn: bijvoorbeeld door weinig water nodig te hebben in de productie of bijdragen aan biodiversiteit.  Ieder gerecht dat in Brasserie 2050 op de kaart staat is een vertaling van een voedseldilemma. In de Food Waste Challenge gaan zo’n 170 horecabedrijven de strijd aan met voedselverspilling. Op de Horecava rekenen we het collectieve resultaat door naar een verwachte jaarbesparing én wordt de winnaar bekend gemaakt.