Column: Kijken naar wat je wel kunt…

Restaurant
Horeca en Corona. Wat een waardeloze combinatie. In de aanloop naar het seizoen toe, heb ik op alle horecabeurzen zeker duizenden horeca ondernemers gesproken. Misschien heb ik zelfs jou gesproken? En was je vol passie op zoek naar manieren om je bedrijf nog verder te verbeteren. Nieuwe menukaart, nieuwe ideeën, meer streetfood, betere nachos, nieuw kassasysteem of zelfs een nieuwe vestiging. Volle bak investeren, want we zijn ondernemers, toch?
Toen kwam de dreun die Corona heet.
Geen omzet, kosten die doorlopen, de NOW regeling die toch tegenvalt, de onzekerheid wanneer de horeca weer open mag. En als je al een buffer had opgebouwd in de afgelopen jaren, dan zag je die als sneeuw voor de zon verdwijnen. Want als ik 1 ding over geld heb geleerd in de afgelopen weken: Een financiële buffer komt te voet maar gaat te paard….
En hoewel onze premier Mark Rutte het natuurlijk over de gehele lijn helemaal niet slecht doet, had hij wel meer duidelijkheid moeten geven naar de horeca ondernemers. Ik hoop dat, als je deze column leest Mark, dit inmiddels heeft herstelt en er dus al meer duidelijkheid is. Maar tot nu toe, laat de regering ons in 100% onzekerheid. En die onzekerheid vreet aan iedereen.
Toch moeten we onszelf als ondernemers niet verliezen in deze onduidelijkheid en frustratie. Tenminste, niet de hele dag. Soms word je er ook gek van, de boksbal bij ons op kantoor slijt ook harder dan normaal…  Ik geloof, dat we het grootste deel van onze tijd moeten richten op die paar onderdelen waar we nog wel controle over hebben. Kijken naar wat je wel kunt… En wat dat dan precies is, verschilt echt per ondernemer…
Een van onze favoriete klanten zit op het strand van het toeristische Platja d’Aro in Spanje. Hoewel het echt top ondernemers zijn, hebben ze een moeilijke beslissing gemaakt. Ze hebben besloten om dit jaar niet meer open te gaan, want in Spanje is de hele situatie nog een tandje erger dan bij ons. En het zomerseizoen is in Spanje gewoon afgelopen, zonder dat het ooit echt begonnen is. Deze ondernemers kijken naar wat ze wel kunnen, en dat doen ze zo goed mogelijk. In hun geval: kosten beheersen, onderhandelen met alle externe partijen en de zaak winterklaar maken. Verschrikkelijk toch!
En wat kan jij? Waar heb je nog wel controle over? Kun je bezorgen? Of kun je afhalen?
Veel restaurants doen het, van grote steden tot in de kleinste dorpjes, van luxe restaurants tot eetcafés…. Zo blijven ze in contact met hun team en hun gasten en dekken ze nog een stukje van hun vaste kosten… Bij sommige zaken kan dit gewoon niet en dan lijkt de situatie net zo uitzichtloos als die van onze vrienden in Spanje.
Maar het is niet uitzichtloos. Onze regering communiceert op dit punt gewoon niet duidelijk! De Nederlandse horeca gaat vroeger of laat namelijk weer open. En of we het er nou mee eens zijn of niet, waarschijnlijk is dat een tijdje volgens de anderhalve meter theorie. Dus focus je, tussen het bezorgen en afhalen door, vol op de best lopende anderhalf meter zaak ooit! Veel tips en tricks van andere horeca ondernemers die hier nu mee bezig zijn, delen we in een interview op HorecaMagazine. Wil je meer aanvullende informatie hierover? We horen het graag!