Afbeelding

Zo werkt Business Process Modeling in de horeca in 2023

Horeca Algemeen

Beginnende horeca ondernemingen staan vaak voor tal van lastige keuzes, want wat is nu echt een kansrijke locatie bijvoorbeeld en hoe vind je dat geweldige personeel? Daarnaast spelen natuurlijk nog veel meer zaken een belangrijke rol; jouw horeca onderneming moet gestroomlijnd verlopen, met een duidelijk aanbod van gerechten waar men een blokje voor om rijdt. Voldoen aan verwachtingen, mond op mond reclame veroorzaken, adequaat kunnen handelen en alle processen duidelijk in kaart brengen. BPMN software helpt iedere horeca onderneming in dit proces. Hoe dat precies werkt lees je hier.
BPMN software, oftewel Business Process Modeling and Notation Je bent een startende horecaondernemer, of je bent juist van plan om op te schalen doordat je een succesformule in handen hebt; in alle gevallen werkt het bijzonder snel en adequaat wanneer je alle facetten van je onderneming in kaart hebt gebracht binnen Business Process Model and Notation software. Ieder aspect van je onderneming is er in terug te vinden: voor álle medewerkers.

BPMN software wordt inmiddels wereldwijd ingezet in tal van vakgebieden en is officieel vastgelegd als ISO-standaard. Doe er je voordeel mee als horecaondernemer. Deze software werkt middels grafieken en speciale grafische tekens, het is daarbij standaard dat het hele team eerst een cursus volgt hoe om te gaan met de software en wanneer je welke symbolen gebruikt. Is dit bij iedereen bekend, dan kun je los gaan als ondernemer. Alle facetten zijn er in onder te brengen en terug te vinden. Dankzij BPMN software kunnen protocollen boeken eigenlijk de prullenbak in, maar BPMN betekent nog veel meer voor jouw horeca onderneming in de praktijk!

Wat kun je verwachten van BPMN? Binnen de horeca helpt BPMN om operationele processen en workflows in kaart te brengen. Denk bijvoorbeeld aan keukenbeheer, bestelprocessen, checklisten, klantenservice en facturering. Dankzij BPMN kunnen horecabedrijven bedrijfsprocessen duidelijker analyseren, maar ook optimaliseren en documenteren, iets wat zorgt voor een geoliede organisatie en efficiënte werkwijze. Alles wordt duidelijk in beeld gebracht.

Maar ook op de gewone werkvloer is de inzet van BPMN onmisbaar: van het opnemen van een bestelling in het restaurant, de communicatie tussen het bedienend personeel, het keukenpersoneel en kassamedewerkers, tot aan de uiteindelijke oplevering van het gerecht aan de klant. Alles is te communiceren via BPMN en is terug te vinden in de software. Via de symbolen wordt het proces gevisualiseerd, zodat je in één oogopslag kunt zien wat de stand van zaken is.

Duidelijk in kaart brengen BPMN helpt horecabedrijven processen beter te laten verlopen, zo worden eventuele knelpunten duidelijk blootgelegd en kunnen inefficiënte stappen verbeterd worden. Met behulp van BPMN is er dus een veel betere klantenservice te realiseren, met snellere doorlooptijden, een beter afgestemde samenwerking tussen medewerkers, wat uiteindelijk weer kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en winstgevendheid van jouw horecaonderneming.