Meer rendement door slim gebruik data

Horeca Algemeen
Gerechten aan huis leveren… bezorgketens doen het al jaren, veel restaurants begonnen er de afgelopen maanden mee. CashDesk helpt bedrijven die maaltijden bezorgen aan meer klanten, grotere bestellingen en snellere bezorgprocessen. Dat doen directeur Rolf van Alten en zijn medewerkers met behulp van data. “Meten is weten; data laat precies zien wat er gebeurt in je bedrijf en is een beter instrument dan het gevoel.”
Wouter Schilder, sales manager, legt uit: “Wij zijn gespecialiseerd in het bouwen van websites en het bundelen van online bestellingen van verschillende platforms in de food delivery-branche. Als horeca-leverancier is het belangrijk de taal van de horeca te spreken om automatisering begrijpbaar en behapbaar te maken. Een groot deel van onze medewerkers heeft in de horeca gewerkt.”
Vind je optimale bezorggebied Hij legt uit dat je met de data die tijdens het bestelproces ingevoerd wordt onder andere inzichtelijk kunt maken in welke postcodegebieden het meest en waar het minst besteld wordt. Ook kun je met data-analyse inzicht krijgen in welke gerechten hard lopen in welke perioden. “Je kunt data dus inzetten om je optimale bezorggebied helder krijgen, maar ook om je menukaart aan te scherpen.” Ook kun je zien of je meer uit upselling kunt halen door te experimenteren met het tonen van producten tijdens het afrekenproces. Op deze manier met data omgaan, is nog geen gemeengoed. “Wel zien we bij de ketens die al jaren met onze software werken dat ze enorm groeien.” De sales manager doelt bijvoorbeeld op Sushipoint en Shabu To Go. “Ook Vapiano gebruikt onze diensten. Dit bedrijf heeft het moeilijk gehad, maar de vestigingen in Nederland draaien weer op volle toeren.”
Bezorgtijd omlaag, reviews omhoog En er is nog veel meer mogelijk met data. Wouter somt op: “De doorlooptijd vanaf de bereiding tot de bezorging bij de klant, zegt iets over hoe een medewerkersteam presteert. Door personeelskosten af te zetten tegen de omzet kun je je personeel slim inzetten. En als je de bezorgtijd kunt verlagen, leidt dit tot nog blijere klanten en positieve reviews. En met een omhoogschietende omzet en rendement is natuurlijk elke ondernemer blij.” Bij CashDesk merken ze dat de meeste nieuwe bezorgrestaurants er voorlopig mee doorgaan. “Wij raden alle ondernemers in de food delivery aan om ook in het begin al te focussen op het verzamelen en analyseren van data. Op deze manier kun je opboksen tegen de gevestigde orde. Via CashDesk software bouw je geautomatiseerd databestanden op en wordt deze data overzichtelijk in rapportages weergegeven’’, legt Rolf uit. “Bovendien zijn de kosten van onze diensten transparant en verdien je ze razendsnel terug.”
CashDesk deelt kennis met ondernemers via blogs en social media. Check: www.cashdesk.nl/blog/