Afbeelding

Hoe kunnen restaurants zich beschermen tegen no-shows?

Horeca Algemeen
Afgelopen juli publiceerde onafhankelijk horecaplatform Fooding een opiniestuk ondertekend door meer dan honderd horecaondernemers over de problematiek rond no-shows – gasten die gereserveerd hebben, maar niet komen opdagen. Terwijl de oproep bedoeld was om gasten ervan bewust te maken wat voor een impact het niet nakomen van een reservering op een restaurant heeft, bestaan er gelukkig ook een aantal manieren waarop horecaondernemers zich kunnen beschermen tegen no-shows.
Een plaag voor de hele horecasector Of het nu gaat om vergeetachtigheid of een vergissing, onverschilligheid of zelfs een totaal gebrek aan respect, no-shows treffen volgens The Fork de hele horecasector. Het online reserveringsplatform publiceerde onlangs een rapport waaruit blijkt dat het aantal no-shows met 20% is toegenomen ten opzichte van de pre-Covid periode.
Zo’n cijfer heeft een grote  impact op horecaondernemers. Naast minder omzet leiden no-shows ook tot voedselverlies, en dat in een sector waar derving, afval en verspilling haast niet te vermijden zijn. Daarnaast duwen no-shows ook winstmarges naar beneden en zorgen ze voor een ontregelde bediening. Denk aan de psychologische impact op het personeel wanneer ze gasten moeten afwijzen om vervolgens slechts een halfvol restaurant te bedienen. Ook op gasten die moeite hebben ondervonden om een plaats te bemachtigen, kan het zien van lege tafels een averechts effect hebben.
Het fenomeen ontgaat ook horeca-leveranciers en foodtech-partners zoals Lightspeed niet, juist omdat die zich toeleggen op het optimaliseren van de workflow van horecazaken. Helaas hebben ook wij een stijging opgemerkt in het aantal no-shows bij onze klanten, en de financiële, maar ook psychologische impact die daarmee gepaard gaat. Daarom werkt Lightspeed samen met integratiepartners die online reserveringssoftware aanbieden, om samen dit fenomeen te tackelen en horecaondernemers meer controle te geven over hun service.
Begin met communiceren over de gevolgen Gasten zijn zich er niet per se van bewust wat voor desastreuze gevolgen no-shows kunnen hebben. Het is dan ook aan horecaondernemers om hun gasten daarvan op de hoogte te brengen. Dat kan via bevestigingsemails, via de website of per telefoon.
Wanneer gasten bellen om een reservering te plaatsen, kunnen eigenaars of personeel hen op dat moment eraan herinneren dat een reservering bindend is. Daarom raden we horecaondernemers aan om hun communicatie aan te scherpen – iets wat velen niet durven te doen, uit angst om de onvoorwaardelijke gastvrijheid waar de sector voor bekend staat in twijfel te trekken. Maar in deze situaties spreek je van een noodzakelijk kwaad. Jammer genoeg is het mede door no-shows onontkenbaar geworden: de klant is niet altijd koning. 
Overboeken: mogelijke oplossing of meer problemen? Net zoals luchtvaartmaatschappijen vaak meer tickets verkopen dan dat er stoelen beschikbaar zijn om last-minute annuleringen op te vangen, zouden horecaondernemers ook meer reserveringen kunnen aannemen dan dat ze tafels hebben. 
Let wel: zo’n strategie is enkel interessant als je als horecaondernemer een glashelder beeld hebt van het aantal en de frequentie van (last-minute) geannuleerde reserveringen of no-shows per shift. Zonder daarop zicht te hebben, is het risico op een omgekeerde situatie groot.
Automatische herinneringen als wapen tegen vergeetachtigheid Niet alle no-shows zijn te wijten aan gewetenloze gasten. Soms gebeurt het dat gasten weken van tevoren reserveren en simpelweg vergeten (op tijd) te komen.
Om dergelijke situaties te vermijden, kan het implementeren van geautomatiseerde herinneringen per sms of e-mail helpen. Met online reserveringstools zoals Resengo, Formitable of Tablebooker kunnen horecaondernemers reminders op een zelfgekozen datum en tijd uitsturen om hun gasten aan hun reservering te herinneren.  
Beter zelfs, het is ook mogelijk om een herbevestigings- of annuleringslink toe te voegen aan reminders als extra bescherming of, indien nodig, om tafels opnieuw vrij te maken. Door reserveringssoftware te integreren met Lightspeed wordt de status van reserveringen ook automatisch bijgewerkt in het kassasysteem wanneer het platform een wijziging ontvangt van gasten.
Voorschotten en aanbetalingen: radicale oplossingen? Een andere, meer vergaande oplossing is het vragen van een voorschot of, als bestraffing van no-shows, het doorrekenen van een aanbetaling. Concreet betekent dit dat horecaondernemers via reserveringstools kunnen overwegen om het opgeven van een creditcardnummer verplicht te maken bij het plaatsen van een reservering. 
Dat stelt ze in staat om een vooruitbetaling te vragen, als voorschot op de rekening, of om een aanbetaling aan te rekenen in het geval van een no-show. Beide dienen als extra motivatie voor gasten om op te dagen.
Horecaondernemers onderschatten vaak hoeveel tijd het vergt om reserveringen aan te nemen, te verwerken en te beheren. Combineer dat met de financiële impact van no-shows en je krijgt een heel frustrerende situatie. Digitale tools maken niet alleen kostbare tijd vrij, maar beschermen bovendien op verschillende manieren tegen no-shows, en maken de horecasector er daarom alleen maar duurzamer op.
Tekst: Emine Youssef, Regional Manager Benelux Hospitality bij Lightspeed