Horeca platform Nocto biedt oplossing voor de 1,5 meter samenleving

café
De horeca behoort tot één van de industrieën die zwaar getroffen is door COVID-19. Na 81 dagen gesloten te zijn geweest, mocht de horeca 1 juni weer open. Verschillende regels moeten dan wel worden nageleefd. Terwijl ongeduldig wordt gewacht op versoepelingen, komt Rotterdamse startup Nocto met een oplossing. Het bedrijf heeft een intelligent stoplicht systeem toegevoegd aan het huidige platform. Gasten en horecaondernemers worden, naast op basis van behoeften, nu ook verbonden op basis van capaciteit.
DE IMPACT VAN CORONA De afgelopen tijd heeft het bedrijf nagedacht over hoe de technologie kan bijdragen aan een succesvolle en beheersbare horeca industrie. Nu de horeca weer gedeeltelijk open is, zien zij een noodzaak om dit op een veilige maar een zo effectief mogelijke manier te doen. “Veiligheid is belangrijk, maar het voortbestaan van onze stamkroeg ook”. In samenspraak en afstemming met een aantal vertegenwoordigers van belanghebbenden, is het bedrijf tot het stoplicht concept gekomen. Door een stoplicht concept toe te voegen aan het bestaande sociale media platform dragen zij bij aan een veilige, transparante en leuke opening van de horeca waarbij iedereen wint.
HOE WERKT HET STOPLICHTCONCEPT? Een horeca onderneming kan gemakkelijk zijn status updaten; beschikbaar (groen), beperkte capaciteit (geel), vol (rood). Het stoplicht zal zó worden ingezet dat het bijdraagt aan het succes van een locatie. Zo zal rood alleen worden aangegeven als het echt te druk wordt. In de Nocto app, kunnen consumenten live zien welke locaties capaciteit hebben. We helpen het vraag probleem op te lossen door mensen te spreiden. Op deze manier kunnen locaties die geen nieuwe klanten kunnen binnenlaten, deze doorverwijzen naar locaties die nog wel plek hebben. Zo kan angst worden weggenomen, teleurstellingen kunnen worden voorkomen en rijen en drukke plekken vermeden. Tegelijkertijd kunnen meer horecaondernemingen zo de maximale capaciteit bereiken en het risico op boetes kan worden verkleind. Naast de economische voordelen zorgt de spreiding van consumenten voor een beperkt verspreidingsrisico van COVID-19.
VAN IDEE TOT HET ONTSTAAN VAN HET BEDRIJF De oprichters van Nocto, David Franzén en Mark Brouwers, zagen inefficiënties in de horeca industrie. Mensen spenderen tijd, geld en energie aan het vinden van een passende plek. Bestaande technologieën en apps boden volgens hen niet de juiste inzichten. Zij droomde van een app die actuele foto’s en video’s van binnen de bars en restaurants zou laten zien. Dit zou helpen inschatten of het ergens op dat moment gezellig is. Tegelijkertijd zijn horecaondernemers op zoek naar de beste manieren om te verbinden met gasten. De mannen van Nocto geloven in de kracht van de deelmaatschappij. Een samenleving waar mensen elkaar helpen, maar ook gasten en horecaondernemingen. Ze bundelen hun krachten en Nocto werd geboren.
“We zijn begonnen met het ontwikkelen van een oplossing waarmee mensen rechtstreeks vanaf hun mobiele telefoon actuele foto’s en video’s, een activiteitenlijst en een overzicht van aanbiedingen kunnen zien. Deze aanbiedingen kunnen worden gekocht met een token die gasten verdienen door het delen van content in de app”, legt David uit. De feedback die zij kregen vanuit app gebruikers is voornamelijk gericht op het design van de app. De waarde van het Nocto platform voor horecaondernemers hangt af van het aantal gebruikers. De afgelopen maand hebben zij gewerkt aan een nieuwe app design. “De app wordt moderner, is makkelijker te gebruiken en vanaf 1 juli is het stoplicht concept beschikbaar. De feedback die we kregen was van onschatbare waarde”, aldus Mark Brouwers.
DE PLANNEN VAN NOCTO Het bedrijf had de focus op Den Haag, maar gaat vanaf 1 juli ook van start in Rotterdam. Het zou alleen maar eerlijk zijn om te zeggen dat het team een sprong voorwaarts heeft gemaakt sinds zij door COVID-19 zijn geraakt. “De afgelopen maanden lag de focus op de voorbereidingen voor 1 juli.  We hebben daarnaast nauw contact gehouden met onze klanten en zoeken gezamenlijk naar manieren om hen, in deze lastige tijden, te ondersteunen”, zegt Mark. Ook hebben zij een investering opgehaald bij meerdere investeerders.  Om de juiste koers te blijven varen vergroten zij het team en komen zij graag in contact met belanghebbende uit de industrie.
Ze bieden het platform tot 1 september volledig gratis aan om restaurant- en café-eigenaren te helpen zo snel mogelijk weer op de been te komen. Na 1 september kunnen de horecaondernemers kiezen welke functies zij willen inzetten. “Er zal altijd een gratis versie beschikbaar blijven”, voegt David toe. “Restauranteigenaren lijden grote verliezen als gevolg van het sluiten van hun locaties. Zelfs nu de horeca weer gedeeltelijk open is, loopt het in de meeste steden nog geen storm. Wij bereiden de horecaondernemers voor op een scenario waarin ze met minder geld en tijd, effectiever met klanten kunnen verbinden.” Horecaondernemers kunnen zich aanmelden via de website.
Het team werkt momenteel met meer dan 100 klanten in Zuid-Holland en streeft ernaar om hun oplossing snel beschikbaar te stellen in de rest van Nederland. Twee weken geleden heeft het bedrijf een zogenoemde “challenge” gewonnen vanuit de gemeente Amsterdam. Dit betekent dat zij ondersteuning krijgen bij de start van Nocto in Amsterdam.
Gezien de groei en zakelijke aanpak tot dusver, zelfs in moeilijke tijden, is het duidelijk dat Nocto uitdagingen op de voet volgt en ze in kansen verandert. Het bedrijf gaat voor een succesvolle en beheersbare horeca industrie, en een structurele ondersteuning van ‘het nieuwe normaal’ waarbij consumenten, horecaondernemingen en de gemeenten van voordelen genieten. Verschillende gemeenten ondersteunen het initiatief.