Afbeelding

Afhaal- en bezorgdienst beginnen? Dit zijn de beste tips!

Horeca Algemeen
Pandemische tijden hebben ervoor gezorgd dat eten afhalen en bezorgen populairder is dan ooit. Alhoewel dit wellicht begonnen is uit noodzaak, is het starten van een afhaal- en bezorgdienst een mooie, al dan niet aanvullende, inkomstenbron voor elk restaurant. In dit artikel lees je waar je op moet letten als je een afhaal- en bezorgdienst wilt beginnen.
1. Communicatie Als je een afhaal- en bezorgdienst wilt beginnen, is het noodzakelijk voor je succes dat de informatie over je bedrijf op alle bestaande kanalen actueel is.
Essentiële informatie:
  • Openingstijden
  • Telefoonnummer
  • Welke diensten je biedt – op locatie eten, bezorgen en/of afhalen
  • Betaalmogelijkheden
  • Bezorgingsmodel
  • Bezorggebied
Bovendien kun je sociale media gebruiken om je restaurant te promoten, je zichtbaarheid (en daarmee bekendheid) te vergroten en te profiteren van online bestellingen.
2. Menukaart Niet ieder gerecht is geschikt om af te halen of thuis te bezorgen. Houdt daar rekening mee bij het opstellen van een menukaart voor je afhaal- en bezorgdienst. Wees er bovendien scherp op dat warme- en koude onderdelen van het gerecht zorgvuldig gescheiden van elkaar worden verpakt. Bij voorkeur in afzonderlijke plastic bakjes met deksel.
Zorg er tevens voor dat je je door middel van je gerechten onderscheidt van concurrenten. Op die manier bindt je klanten aan jouw restaurant.
3. Bezorgmethode Er zijn twee manieren om een afhaal- en bezorgdienst op te zetten: via een bestelplatform of via de persoonlijke website (of app) van jouw restaurant.
  • Bestelplatform: De bekendste bestelplatforms zijn Thuisbezorgd.nl, Deliveroo, en UberEats. Het voordeel van zo’n bestelplatform is dat je direct een groot bereik hebt en dat zij de marketing, betalingen en bezorgingen voor hun rekening nemen. Het nadeel is dat er behoorlijk veel kosten aan deze dienst verbonden zijn.
  • Persoonlijke website: Als je een eigen bestelwebsite of mobiele app opzet, kun je flink besparen op commissiekosten en service-op-maat leveren. Daarentegen kost het wel bijzonder veel tijd (en daardoor tevens geld) om dit efficiënt op te zetten.
Bovendien geldt: hoe meer betaalmethoden, hoe groter de kans dat een klant bij jouw restaurant bestelt.