Afbeelding

Grootste horecavakbeurs van Nederland staat in het teken van actuele uitdagingen

Horeca Algemeen

Een van de uitdagingen waar horecaondernemers mee worstelen is het aanspreken van een jongere generatie. In de horeca staat de mens centraal, zowel de gast als het personeel. Omdat de mens de motor is achter de verandering in de horeca is het heel belangrijk om de nieuwe generaties te begrijpen. Op Horecava 2024 zie je dat terug in alle drie de hoofdthema’s; innovatie, duurzaamheid én personeel. Horecaondernemers vinden tijdens Horecava antwoorden op die vragen, worden geïnspireerd met nieuwe ideeën en innovaties en ontmoeten collega’s op de beursvloer. Horecava 2024 vindt plaats in de RAI Amsterdam van 8 t/m 11 januari.

Gen-Z: een innovatieve generatie, ook in de horeca
Horecaondernemers kampen massaal met een oplopend personeelstekort. Op Horecava 2024 komt het thema personeel uitgebreid aan bod. Speciale aandacht gaat uit naar Gen-Z, een generatie met behoeften en gewoonten die voor veel ondernemers nieuw zijn. Dat vereist een andere aanpak in werving, selectie en aansturing. Gen-Z is enthousiast en energiek, nieuwsgierig en daadkrachtig. Persoonlijke ontwikkeling en het zoeken naar een eigen identiteit is voor hen een continu proces. Ze hechten, veel meer dan andere generaties, waarde aan vrijheid en flexibiliteit. Deze generatie vindt het helemaal niet erg om hard te werken, als ze maar weten waarom ze het doen. Een Gen-Z’er wil weten waarom iets gedaan moet worden, waarom op die manier en waarom op dat moment. Inspelen op deze behoeften is belangrijk voor horecabedrijven, zowel bij het aantrekken van nieuw personeel als voor het behouden van goede werknemers en de behandeling van Gen-Z’ers als gast.

Gen-Z wordt ook wel de horecageneratie genoemd. Zij geven hun geld niet zozeer uit aan een (koop)huis of auto, liever aan ervaringen en gemak. Voor Gen-Z’ers is het heel normaal om meerdere keren per dag iets buiten de deur te consumeren of ready-to-eat producten te kopen. ‘s Ochtends een koffie to go, lunchen in een trendy tentje en ‘s avonds na het werk snel iets eten bij een fast casual restaurant of afhalen bij een to go filiaal van een supermarkt. Dit brengt een grote verandering in de branche teweeg. Zorg voor gemak en voor een ‘instagrammable’-ervaring om succesvol te blijven en aansluiting te vinden bij deze generatie. Hoe positioneer je jouw horecabedrijf op zo’n manier dat je aantrekkelijk bent en blijft als horecabedrijf en werkgever?

Innoveren om relevant te blijven
Om in het huidige ondernemersklimaat succesvol te kunnen zijn is het essentieel om een horecabedrijf professioneel en zakelijk te leiden. De tijd dat mensen een restaurant, B&B of café konden beginnen omdat het ze zo leuk leek is echt voorbij. Tijdens Horecava 2024 staan de drie thema’s personeel, innovatie en duurzaamheid centraal. Deze hangen nauw met elkaar samen: duurzaamheid kan niet zonder innovatie, wat gepusht wordt door personeelstekort en duurzaamheidsdoelen. Daarnaast vindt Gen-Z duurzaamheid belangrijk, wat ervoor zorgt dat je een aantrekkelijkere werkgever bent wanneer je hiervoor extra aandacht hebt. Innoveren is als horecaondernemer essentieel om relevant te blijven op alle vlakken. De ontwikkelingen rondom automatisering, robotisering en AI gaan razendsnel. Op de beursvloer wordt uitgebreid aandacht besteed aan nieuwe trends en mogelijkheden voor horecaondernemers.

Online en offline lopen in elkaar over
Social media spelen een steeds grotere rol bij de marketing van restaurants, cafés en hotels. Niet alleen de free publicity van klanten die foto’s van hun bord op insta zetten, maar ook de horeca ondernemer zelf moet aan de bak. Bij een stijgend personeelstekort is het lastig om dit goed te doen. AI kan hier een geweldig hulpmiddel bij zijn, mits goed toegepast.

De keuze voor een café of restaurant is meestal niet willekeurig. Online zichtbaarheid is daarom van cruciaal belang. Gen-Z komt graag op plekken die populair zijn en waar veel aandacht wordt besteed aan details. Het eten moet niet alleen van goede kwaliteit zijn, zij kijken ook naar duurzaamheid, efficiëntie, gastvrijheid en TikTok hypes. Deze digitale generatie deelt hun leven bovendien graag op social media. Zodra je als horecaondernemer iets uitserveert, is het daarom goed om je af te vragen: “zou ik hier wel of niet een foto van nemen?”. Als het antwoord ja is, zit je goed.
“Generatie Z heeft weinig gevoel voor hiërarchie. Een opdracht wordt niet klakkeloos uitgevoerd, er wordt gevraagd waarom het gedaan moet worden. Dat kan irritant overkomen, maar achter die waaromvraag schuilt de wens om het beter, sneller en efficiënter te doen. Geef antwoord in plaats van geïrriteerd te raken. De kans is groot dat een generatie Z medewerker op zoek gaat naar de oplossing waar een horecaondernemer nog nooit over had nagedacht.” Florentine Rijkmans – Director bij Horecava.

De editie van 2023 trok ruim 61.000 bezoekers. Van hen gaf 73% de beurs een cijfer van een 8 of hoger en 34% zelfs een 9 of hoger. Uit de evaluatie van vorig jaar is gebleken dat bezoekers veel interesse hebben in het thema innovatie. De horecasector maakt een enorme professionaliseringsslag. Van geavanceerde menukaarten tot slimme systemen om personeel in te roosteren. Op Horecava 2024 kan de horecaondernemer in het TrendLAB “24 Food” alles zien wat te maken heeft met de toekomst van de horeca, veranderende eet- en drinkgewoontes en disruptie.