Gastheer 24H Chefs 2024, Hans van Triest
Gastheer 24H Chefs 2024, Hans van Triest

Samen strijden voor een mooi doel

BCBG Magazine

‘De line up met chefs is indrukwekkend’, vindt Hans van Triest. ‘Cynthia Schell, mijn compagnon en vrouw, en ik kennen de meeste persoonlijk en dat maakt het extra leuk om hen én de gasten te verwelkomen in ons huis Kasteel Kerckebosch in Zeist.’ Of ze kijken naar de opbrengst van 24H Chefs van vorig jaar? ‘Natuurlijk, ons doel is om daar flink overheen te gaan!’ En dat is goed nieuws voor het Prinses Máxima Centrum waar de zorg voor kinderen met kanker centraal staat.  

Wie is Hans van Triest?

Hans is ondernemer, chef-kok, Patron Cuisinier en bestuurslid van Euro-Toques Nederland. Hij is opgeleid door onder andere Herman den Blijker, André van Doorn, Lucas Rive en Cas Spijkers. Hans werkte lang in het buitenland en werd in 1997 door juryvoorzitter Paul Bocuse uitgeroepen tot Caribbean Chef of the Year. Terug in Nederland werkt Hans bij Le Canard Sauvage en bij Fifteen Amsterdam van tv-chef Jamie Oliver. 

Hans volgt het unieke event sinds het begin. ‘Vorig jaar bij Karel V in Utrecht waren we er voor het eerst te gast. De vibe tijdens het diner, de saamhorigheid van samen strijden voor een mooi doel heeft ons gegrepen. We vinden het een prachtig evenement met een heel mooi doel dat ons ook persoonlijk raakt.’ Hans en Cynthia liepen al even rond met het idee om zich in te zetten voor een goed doel. ‘Na 24H Chefs 2022 heb ik organisator Tjitze van der Dam uitgenodigd op het kasteel en onze verschillende ruimtes laten zien. Tjitze was onder de indruk dus zijn wij in mei de gastheer en -vrouw.’ 

24H Chefs heeft veel fans

Wat dit event zo bijzonder maakt, omschrijft Hans als volgt: ‘Het duurt 24 uur. Dat is uniek, want waar kun je midden in de nacht of ’s ochtends vroeg op topniveau dineren voor het goede doel?’ Op de toegankelijkste uren (tussen 12 en 12) ontvangen ze 70 gasten per uur, ’s nachts zijn dat er 50. ‘Nu, half maart, zit het van 12 uur ’s middags tot 12 uur ’s nachts al vol, terwijl we nog moeten starten met de promotie. Zo sterk is het merk 24H Chefs dus, het heeft veel fans.’ 

Iedereen werkt belangeloos mee

De grootste uitdaging tijdens het event is de planning. ‘Onze gasten genieten in drie uur van een 6-gangen-menu. 

Vijf of tien minuten uitlopen, is geen optie, niet voor de chefs in de keuken en ook niet voor ons op de vloer. Dit vergt een enorme organisatie. We hebben bijvoorbeeld steeds weinig tijd om de tafels weer op te dekken.’ Net zoals de chefs en hun medewerkers, werkt het team van Kerckebosch belangeloos mee. ‘We zullen ons beste beentje voorzetten en een topprestatie gaan leveren. We laten aan de Nederlandse tophoreca en aan de gasten zien waar we goed in zijn en hoe mooi onze locatie is. We zullen elke verwachting overtreffen.’ En hoe gaan ze zorgen voor een topopbrengst? ‘Als wij rust houden in onze service dan kunnen we meer wijn en andere dranken verkopen. Is de sfeer goed, dan zijn de gasten blij en stijgt de omzet.’ Zijn wens voor deze editie is dan ook: ‘dat het een enorm succes wordt natuurlijk! Dat mensen blij zijn en gul geven. Laat je hart spreken zodat we de opbrengst van vorig jaar ver overtreffen.’ 

Geen slaperige medewerkers aan tafel 

Het Kerckebosch-team zal in shifts werken. ‘We willen continu goede service geven. De gasten betalen veel geld voor een couvert op dit event, dus proberen we te voorkomen dat er slaperige medewerkers aan tafel verschijnen.’ Ze krijgen hulp van leerlingen van de horeca-opleiding van het ROC Midden-Nederland in Nieuwegein. ‘We zijn blij met deze samenwerking. Voor de jongeren is het een mooi event om mee te maken. Wij vinden het leuk om hen op deze manier met dit hoge niveau horeca kennis te laten maken, want zij zijn de toekomst van ons vak. Op dit event kunnen ze samenwerken met sterrenchefs en dat staat straks mooi op hun cv’s.’  

Daar krijg je loyaliteit voor terug

Hans benadrukt dat het succes van Kasteel Kerckebosch geen verdienste is van alleen de eigenaren. ‘Het klinkt misschien als een cliché, maar we menen het echt; onze mensen zijn een groot onderdeel van het succes. We vinden het belangrijk om midden in het team te staan en een situatie te creëren waarin mensen fouten durven maken en meedenken. Wij luisteren naar de mens en zijn of haar wens. Dat maakt ons een sterk merk.’ Deze manier van omgaan met medewerkers heeft hij moeten leren. ‘Ja, vroeger was ik echt een klootzak. Ik zeg dat nu met een lach, maar ik was het wel. Ik had een enorme bewijsdrang. Gelukkig verdween die op een bepaalde leeftijd. De knop ging om. Ik begon te snappen dat als je ertoe wilt doen voor langere tijd, je moet luisteren naar je mensen. Dus wil iemand drie of vier dagen werken dan luister je naar deze persoon en geeft er gehoor aan als dat mogelijk is. Daar krijg je veel voor terug, zoals loyaliteit.’    

Het is leuk om bij Kerckebosch te werken

Hij is ook blij met zijn club van ambulante medewerkers. ‘Dankzij mond-tot-mond-reclame is onze pool met lokale jongeren flink gegroeid. Ze krijgen een buddy. We gooien niemand zomaar in het diepe. In vakanties kunnen ze meer werken en in toetsperiodes minder. We geven twee feesten per jaar, een uitje in de zomer en een nieuwjaarsfeest in januari. Ja, het is leuk om bij Kerckebosch te werken en dat vertellen ze ook aan vrienden en klasgenoten.’ 

Kasteel Kerckebosch Zeist

Hans en Cynthia zijn sinds 2005 eigenaren van Kasteel Kerckebosch. Hun zoon Ruben staat in de keuken en leert het vak van chef-kok Devin Looijschelder. Hans: ‘We willen hét culinaire kasteel van Nederland zijn, in de breedste zin van het woord.’ Want hun bedrijf is veel meer dan een hotel-restaurant. Er wordt ook getrouwd en vergaderd en er worden festivals georganiseerd. ‘Onze gasten zijn meer dan tevreden, de Bistoria (ons restaurant) draait heel goed en we zijn continu aan het innoveren.’ Zijn grote wens? ‘Een Bib Gourmand zouden we een heel mooie bekroning vinden.’ 

Innoveren zit voor hen ook in het investeren in medewerkers. ‘Een groot deel van onze collega’s werkt bij ons sinds het begin en een ander deel al zes tot zeven jaar. Ik vind dit bijzonder, zeker voor de horeca.’ Ze werken er dan ook hard aan. ‘We zorgen continu voor verrassinkjes, niet alleen voor onze gasten, maar ook voor onze medewerkers. Zo hebben we onze foodtruck opgeknapt en wordt dat deze zomer een uitgiftepunt voor wijnen op het terras. Een mooi stukje beleving.’  

Elk jaar organiseren ze events zoals het Venetiaans Carnaval, Koningsnacht voor de inwoners van Zeist en verschillende business events. ‘En met Pascal Jalhay, Oma Betty en gastchefs houden we events rond de Indische keuken.’ En de samenwerking tussen Cynthia en Hans? ‘Die loopt ook erg goed. Cynthia is goed in marketing en communicatie. Beiden hadden we voor Zeist al ervaring met event-organisatie en het runnen van hotels. Ik wil in mijn enthousiasme soms teveel, zij remt me dan af en zet me aan tot nadenken. En dan rolt er altijd iets moois uit.’   

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding