De afgelopen jaren zijn voor veel horecabedrijven bepaald niet gemakkelijk geweest. Het rookverbod, de verplichte coronasluiting, het enorme tekort aan gekwalificeerd personeel, de steeds strengere regels met betrekking tot het organiseren van evenementen en tal van andere zaken hebben ertoe geleid dat menigeen de handdoek in de ring gooide. Anderen zagen juist kansen en kozen ervoor om juist in deze roerige tijden een nieuw horecabedrijf te beginnen. Wie dat op de juiste manier deed, heeft nu wellicht goud in handen. Want uitgaan willen mensen nog steeds graag en dat zijn wel altijd zo blijven. Maar wat zijn de gouden tips om als horecaondernemer het hoofd boven water te houden?
 

Uitstraling is alles
Het is misschien wel de belangrijkste regel in horecaland vandaag de dag: de uitstraling van je bedrijf moet in elk opzicht kloppen. Verplaats je eens in de situatie van de klant. Zou jij graag klant zijn bij je eigen bedrijf? Je ziet hier duidelijk een professionaliseringsslag ontstaan. Dat begint al bij het informeren van de klant over wat je te bieden hebt. Aan het ontwerpen van menukaarten wordt tegenwoordig veel meer aandacht besteed dan vroeger. Alles moet er gelikt uitzien en de klant moet hierdoor aangenaam verrast worden. Het team van Drukzo.nl ziet dat steeds meer ondernemers dit goed begrepen hebben. De kwaliteit van de lay-out is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van een aantal jaren geleden en je wilt de concurrentie de baas blijven, dus uiteindelijk gaan vrijwel alle ondernemers mee in deze ontwikkeling.

Strategische samenwerkingen
Veelal bestaat bij horecabedrijven een groot deel van de omzet uit bezoeken van toeristen. Voor bedrijven die zich niet op hoofdroutes bevinden is het dus van belang om kenbaar te maken dat ze bestaan. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld online een brochure maken en die verspreiden bij hotels en andere plekken waar toeristen als vanzelfsprekend komen. Souvenirwinkels, bibliotheken, maar ook attracties in jouw directe omgeving zijn geschikte plekken om die brochures neer te leggen. Maar denk ook aan samenwerkingen met de plaatselijke media, want niet alle omzet komt natuurlijk via toerisme binnen.

Goed personeelsbeleid
Jouw bedrijf valt of staat met de kwaliteit van je team. Je kunt niet alles alleen, dus moet je kunnen vertrouwen op je medewerkers. Een goed personeelsbeleid is belangrijk om de echte talenten blijvend aan je te kunnen binden. Lukt je dat, dan is succes gegarandeerd!