Verpakkingen als communicatiemiddel

Catering
Veel horecabedrijven die tijdens corona startten met thuisbezorg- en afhaaldiensten gaan daar mee door. De kwaliteit van de thuisbezorgde gerechten is niet alleen afhankelijk van de kok, ook de verpakking bepaalt veel.
“De horeca wil klanten aan zich binden, met service en met goed eten tegen een eerlijke prijs, maar dit kan ook met verpakkingen”, vertelt Guido de Gooijer, verkoopmedewerker bij Barneveld Verpakkingen & Disposables. Dit familiebedrijf is al meer dan 60 jaar totaalleverancier voor de food en non food sector.
Korting via een bestekzakje “Laat bijvoorbeeld een bestekzakje of papieren tas maken met daarop een coupon voor een gratis drankje of saus bij een volgende bestelling. Zo maak je van een verpakking een communicatiemiddel”, gaat Guido verder. Barneveld maakt veel private label-verpakkingen met naam en logo van horecazaken erop. “Sinds corona is de vraag naar maaltijdboxen enorm gestegen.” Het ene bedrijf koos op basis van prijs, de ander ging voor verpakkingen die aansluiten bij het concept. “Vooral horecaondernemers in het hogere segment kiezen voor een verpakking die dezelfde look en feel heeft als de gerechten.” Barneveld heeft bijvoorbeeld verpakkingen in het assortiment van robuust bruin karton. “Met onder andere kartonnen bakken waarin zowel warme als koude gerechten bezorgd kunnen worden. Deze verpakkingen zagen we veel terug op Instagram, ze dragen dus bij aan de beleving die mensen thuis hebben.”
Papier versus plastic Hij benadrukt dat papier niet zonder meer beter is dan plastic. “Het gaat er vooral om hoe jouw gasten het thuis weggooien.” Duurzaamheid is een actueel thema in verpakkingsland. “Vanaf juli 2021 is er een verbod op single use plastic. Wij adviseren de horeca om hierin voorop te lopen. Laat zien dat je er nu al mee bezig bent. Wij hebben bijvoorbeeld al papieren bestek waarmee je met gemak een biefstuk snijdt. En voor de foam menu bakken zijn er mooie alternatieven van suikerriet en karton.

 
 
Meer lezen over catering