Afbeelding

Vereniging Professionele Frituurders: ‘Vergeet Thuisbezorgd, bestel direct bij de ondernemer’

Restaurant

Consumenten zouden vaker hun bezorgmaaltijd direct bij hun favoriete horecazaak moeten bestellen. Dat zegt de Vereniging Professionele Frituurders (ProFri). ‘Mensen weten vaak niet dat dat kan, maar ze helpen de ondernemer daar enorm mee.’ De grote bestelplatformen krijgen te veel macht, zegt ProFri, en de consument is de enige die dat kan veranderen.  

Veruit de meeste restaurants die maaltijden aan huis bezorgen, zijn te vinden op Thuisbezorgd.nl. Ook bieden veel horecabedrijven hun maaltijden aan via Deliveroo en Uber Eats. Om gebruik te mogen maken van deze platformen, dragen ondernemers een percentage van de omzet af.

Just Eat Takeaway, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, verhoogt dat percentage vanaf 24 juli, zo maakte het bedrijf onlangs bekend. Ondernemers betalen dan geen 13, maar 14 procent van de omzet aan het platform. Hoewel een aantal ondernemers blij is met de omzet, klagen collega’s al jaren over de hoogte van de afdracht.

‘Consumenten kunnen ondernemers helpen’ Net als andere horecabedrijven maken ook veel frituurzaken gebruik van bestelplatformen. Maar de kosten stijgen al jaren en ondernemers zijn voor hun omzet vaak afhankelijk geworden van deze spelers. De Vereniging Professionele Frituurders (ProFri) spoort consumenten daarom aan hun bestelling direct bij hun favoriete zaak te plaatsen. “Ze hebben veelal een eigen app of module op hun website waar consumenten hun bezorgmaaltijd kunnen bestellen”, zegt ProFri-directeur Frans van Rooij. “Mensen weten vaak niet dat dat kan, maar ze helpen de ondernemer daar enorm mee.”

Provisie Thuisbezorgd door de jaren heen In de beginjaren van Thuisbezorgd betaalden ondernemers ongeveer 80 eurocent per bestelling aan Thuisbezorgd. Dat werd in eerste instantie verhoogd naar ongeveer een euro en vervolgens zette Thuisbezorgd dit bedrag om in een percentage van de omzet. Sindsdien stijgt het percentage. Overigens betalen ondernemers per bestelling ook nog 21 cent administratiekosten aan Thuisbezorgd.

‘Stijging is om expansiedrift te bekostigen’ Volgens Just Eat Takeway is de nieuwe verhoging nodig vanwege de inflatie en stijgende bedrijfskosten. ProFri zet daar vraagtekens bij. “Alles is inderdaad duurder geworden, maar ook de gemiddelde besteding per bezorgbestelling is omhoog gegaan. Bovendien is het aantal bestellingen en het aantal aanbieders op het platform sinds corona enorm gestegen. Thuisbezorgd heeft daar flink van geprofiteerd. Ik heb sterk het vermoeden dat deze nieuwste commissieverhoging wordt doorgevoerd om de internationale expansiedrift en overnames van Just Eat Takeaway te bekostigen. Dat gebeurt over de rug van ondernemers. Ik kan het niet anders verklaren.”

30 procent extra omzet voor Thuisbezorgd De commissiestijging leidt uiteindelijk tot 30 procent extra omzet voor Thuisbezorgd, zo berekent Van Rooij: “Over iedere 1000 euro omzet die een jaar geleden via Thuisbezorgd binnenkwam, betaalden ondernemers 130 euro provisie. Met de prijsverhogingen die iedereen de afgelopen maanden heeft moeten doorvoeren, is de waarde van diezelfde omzet nu tenminste 1200 euro. Met de huidige 13 procent voor Thuisbezorgd komt de commissie daardoor uit op 156 euro. Voor Thuisbezorgd is dat een omzetstijging van 20 procent.”

Maar doordat de commissie naar 14 procent gaat, ontvangt Thuisbezorgd 168 euro, zegt Van Rooij. “Ten opzichte van een jaar geleden betekent dat voor Thuisbezorgd een omzetstijging van maar liefst 30 procent. Daarvoor hoeft Thuisbezorgd helemaal niets aan extra waarde toe te voegen voor de ondernemer.”

Ondernemers zien inkomen dalen Door die extra inkomsten zou Thuisbezorgd de commissie juist kunnen verlagen, zegt Van Rooij. “Maar dat past natuurlijk niet in het exploitatiemodel van ceo Jitse Groen. En daardoor zien ondernemers opnieuw hun inkomen achteruitgaan.” Volgens Van Rooij en vele anderen in de horeca wordt de macht van de grote platformen steeds groter. “Europese regels gaan daar weinig aan veranderen. Door rechtstreeks te bestellen, hebben consumenten daar wél invloed op.”