horeca trends 2021

2020 gaat de boeken in als een jaar om nooit te vergeten en tegelijkertijd één om heel snel te vergeten. Het nieuwe jaar zit nog vol onzekerheden maar óók vol kansen. Nu de horeca er anders uitziet dan normaal, vraagt dat om veranderingen en innovaties die misschien wel blijvend zijn. Wij kijken voorzichtig vooruit naar 2021. Deze trends en ontwikkelingen mag u niet missen.

Digitalisering
Ineens maakten we massaal kennis met digitaal betalen en bestellen. Alhoewel het scannen van een QR-code, online een bestelling plaatsen en digitaal betalen geen nieuwe ontwikkelingen zijn, kwam dit door de coronacrisis in een stroomversnelling. En wat blijkt nu: we vinden het eigenlijk wel handig. Het gaat niet alleen veel sneller, het is ook een stuk hygiënischer en veiliger.

In een korte periode zijn we gewend geraakt aan nieuwe digitale processen. Bestellen via een bestelzuil, bestelwebsite of doormiddel van QR-codes vinden we ineens niet zo gek meer. De verwachting is dat dit soort ontwikkelingen de komende jaren in een rap tempo doorgaan. Niet alleen in het restaurant, ook in de horeca keuken speelt digitalisering een rol. Keukenapparatuur wordt steeds slimmer en kan hierdoor werk uit handen nemen.

Horeca maakt uitstap naar retail
Grenzen vervagen tussen branches. Dit fenomeen wordt ook wel ‘blurring’ genoemd is al een tijdje gaande. Vooral retailers maken de uitstap naar horeca. Zoals tuincentra waar je uitgebreid kunt lunchen, boekenwinkels met een eigen café en tankstations die vers belegde broodjes aanbieden. Steeds meer grote retail merken uit o.a. de mode-, food- of cosmeticabranche stappen de horeca in met als doel om extra beleving rondom hun merk te creëren.

Nu de tafels gedeeltelijk leeg blijven in restaurants, zien horecaondernemers ook de voordelen van blurring. Maar dan andersom: het aanbieden van een stukje retail in de horeca. Steeds meer restaurants openen eigen webshops om hun favoriete ingrediënten en huisgemaakte producten te verkopen. Dit zorgt niet alleen voor een nieuwe inkomstenbron, het creëert ook een sterkere online positie.

Ook het aanbieden van huisgemaakte producten aan retailers en speciaalzaken in de omgeving is een mogelijkheid. Mooi voorbeeld is fonduerestaurant De Fransman in Alkmaar. Hun huisgemaakte kaasfondues voor thuis worden in verschillende speciaalzaken in de omgeving verkocht nu het restaurant tijdelijk gesloten moet blijven.

Nieuwe inkomstenbronnen
Plotseling viel de belangrijkste – en vaak enige – inkomstenbron van veel horecazaken weg tijdens de lockdown. Met maaltijdbezorging en afhalen werd het omzetverlies opgevangen. Sommige horecazaken gingen nog een stap verder door op zoek te gaan naar nieuwe inkomstenbronnen. Voorbeelden zijn o.a. merchandise, borrel- en maaltijdpakketten, online events zoals kookworkshops en bingo’s of de zaak omtoveren tot tijdelijke speciaalwinkel. Het is niet ondenkbaar dat dit soort nieuwe inkomstenbronnen blijvend zullen zijn. Zoals hotels die naast hotelkamers ook werkkamers gaan verhuren, vooral nu thuiswerken bij veel organisaties de norm blijft.

Maaltijdbezorging blijvend onderdeel
Maaltijdbezorging was al een groeiend segment in de horeca, maar kreeg door de coronacrisis een extra zet in de rug. Om het omzetverlies tijdens de lockdown van de horeca gedeeltelijk op te vangen, maakten veel restaurants voor het eerst kennis met maaltijdbezorging en afhalen. In het eerste kwartaal van 2020 meldden meer dan 2000 nieuwe restaurants zich aan als bezorgrestaurant. Nu de onzekerheid in de horeca blijft, kan maaltijdbezorging voor wat meer zekerheid zorgen. De verwachting is dat deze extra inkomstenbron een blijvertje zal zijn en dat restaurants ook na de heropening blijven bezorgen en afhalen.

Vooruitbestellen
Eten bestellen via een app vinden we de normaalste zaak van de wereld. Nieuw is de optie om vooruit te bestellen. In onze 24-uurs economie hebben we vooral behoefte aan een snelle service. Door vooruit te bestellen kunnen gasten hun bestelling op het door hun gewenste tijdstip afhalen terwijl de bestelling onderweg of eerder op de dag al is betaald. In Amerika is vooruit bestellen heel normaal. Door de groeiende populariteit van maaltijdbezorging en afhalen, is de verwachting dat deze trend ook in Nederland zal doordringen.

Dark kitchens
Naast bestaande horecazaken zijn er ook steeds meer virtuele restaurants op de bezorgmarkt. Dat zijn restaurants zonder fysieke restaurantlocatie en die – vaak op een centrale plek – ergens in de stad keukenruimte huren en vanuit hier maaltijden bezorgen. Dit is zowel een kans als een bedreiging. De hongerige consument heeft nóg meer keuze maar het betekent ook dat bestaande restaurants een eigen virtueel restaurant kunnen opzetten vanuit hun bestaande keuken. Zo kan een Italiaans restaurant ook ineens poke bowls gaan bezorgen onder een andere naam.

Het buffet opnieuw uitgevonden
Buffetten hebben het moeilijk in coronatijd. Vanwege het hoge besmettingsgevaar zijn buffetten tijdelijk niet mogelijk. Maar dat betekent niet dat buffetten straks verleden tijd zijn. Met de juiste aanpassingen wordt het buffet opnieuw uitgevonden.

Meer aandacht voor hygiëne
Het zelf opscheppen, snijden en pakken van voedingswaren zal plaats maken voor buffetten bediend door medewerkers met geportioneerde en verpakte voedingswaren. Alles ‘grab and go’, hygiëne wint het van presentatie. Ook zal er nóg meer aandacht voor hygiëne zijn door buffetten te voorzien van hoestruiten en glasopstanden. Een duidelijkere routing moet bovendien voorkomen dat mensen elkaar kruisen en dicht op elkaar staan in de rij. De populariteit van verse producten en streekproducten blijft onveranderd, vooral bij het ontbijtbuffet.

A la carte ontbijt
De verwachting is dat buffetten niet overal hun rentree zullen maken. In veel – vooral kleinere -hotels heeft het ontbijtbuffet plaats gemaakt voor het á-la-carteontbijt, al dan niet in combinatie met ontbijten in tijdvakken. Dit alternatieve ontbijtconcept is in opkomst omdat het voedselverspilling zoveel mogelijk beperkt en het de gast een groter hospitality gevoel geeft. Bovendien hebben hotels hierdoor minder grote ontbijtrestaurants nodig.

Het ‘nieuwe schoon’
Alhoewel hygiëne altijd al een belangrijk aandachtspunt is in de horeca, draagt deze succesfactor meer dan ooit bij aan vertrouwen en gastvrijheid. Een goede hygiëne geeft gasten een veilig gevoel. Laat dus vooral zien welke maatregelen worden genomen en besteed hier extra aandacht aan. Dat vraagt wellicht om een iets andere werkwijze maar wel één die gasten laat zien dat hygiëne serieus genomen wordt.

Als het coronavirus straks onder controle is, worden hygiënemaatregelen niet ineens massaal overboord gegooid. Het besef van hoe snel en makkelijk een virus kan doordringen in onze samenleving, is inmiddels wel duidelijk. Deze onzekerheid en angst staan een gezellige avond in de weg en zal sommige mensen weerhouden om uiteten te gaan. Bevorder de gastvrijheid daarom juist met maximale hygiëne. Een goede hygiëne en duidelijke, zichtbare maatregelen geven de gast een veilig en vertrouwd gevoel.

Flexibele indeling
Meer afstand tussen de tafels geeft gasten een veiliger gevoel. Bovendien voelt het fijner om niet opgepropt naast elkaar te zitten. De verwachting is dat flexibele en ruimere indelingen nog wel even zullen blijven en misschien zelfs wel de standaard gaan worden. Dat kan voor minder zitplaatsen zorgen waardoor ondernemers er eventueel voor zullen kiezen om in shifts te draaien.

Desinfectie in de spoelkeuken
Glazen, servies en bestek worden dagelijks door vele handen aangeraakt. De vuile vaat verdient daarom extra aandacht. Garandeer maximale hygiëne met de juiste maatregelen. Zoals de juiste spoeltemperatuur en een constante waterdruk. Overweeg de aanschaf van een vaatwasser met gegarandeerde desinfectie. Deze vaatwassers hebben een constante hoge spoeltemperatuur en dat zorgt voor volledige desinfectie. Overweeg ook om de glazen te spoelen met een glazenspoelmachine, dit is velen malen hygiënischer dan het handmatig spoelen van glaswerk.

Gezonde levensstijl
Een gezonde levensstijl is geen nieuwe trend maar wel één die vanwege de pandemie nog belangrijker is geworden. Kant-en-klaar is uit, vers en gezond is in. Voedingswaren met een verhaal, zoals streekproducten, winnen aan populariteit. We letten meer op de calorie inname en laten vlees water vaker staan, dat heeft gevolgen voor uw menukaart.

Plant-based wordt volwassen
Plantaardige alternatieven zijn al enkele jaren bezig met een stevige opmars. Plantaardige zuivel, kaas, sauzen en vleesvervangers hebben een vaste plaats in de schappen gekregen en worden steeds normaler. De verwachting is dat niet alleen steeds meer mensen kiezen voor plantaardige alternatieven, maar ook dat het assortiment in 2021 flink wordt uitgebreid. De markt stijgt zelfs zo hard dat producenten de groei amper kunnen bijhouden. De corona-uitbraak heeft bovendien niet bijgedragen aan het imago van de vleesindustrie; het virus duikt vaak op in slachthuizen.

Het nieuwe drinken
Geheel in lijn met een gezondere levensstijl is de opkomst van alcoholvrije dranken al enkele jaren een feit. Non-alcoholische keuzes worden steeds uitgebreider op drankkaarten. De bewuste drinker heeft keuze genoeg, naast mocktails en alcoholvrije (speciaal)bieren is er een nieuwe trend in opkomst: hardz selterz. Dit drankje is niet alleen laag in alcohol, het is ook nog eens calorie arm. Dat maakt dit drankje vooral onder gezondheidsbewuste jongeren populair

Duurzaamheid zet door
Duurzaamheid is al jaren een hot topic in de horeca. Dat blijft niet onveranderd, sterker nog, deze trend zet zich versneld door. Mede dankzij het coronavirus zijn we ons bewuster geworden van de omgeving om ons heen. Werken met lokale producten, minder afval, energie besparen en vlees wat vaker laten staan zijn belangrijke ontwikkelingen voor de horeca.

Energiebesparing in de keuken verdient extra aandacht. Juist in de keuken valt veel winst te behalen en de ontwikkelingen in energiezuinige apparatuur gaan in rap tempo door. Dankzij technische innovaties wordt apparatuur steeds zuiniger en slimmer. Niet alleen goed voor het milieu, ook voor een lagere energierekening. Goed nieuws: ook in 2021 profiteert u van de  Energie Investeringsaftrek.

Plastic isn’t fantastic
Aankomend jaar gaat het verbod op wegwerpplastic in. Dat betekent dat plastic rietjes, patatbakjes, roerstaafjes en bestek vanaf 2021 verboden zijn. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven, zoals disposables van fsc hout, suikerrierpulp, karton, bamboe, palmblad en bagasse. Stuk voor stuk materialen die 100% afbreekbaar zijn.

horeca-trends-2021