Personeelstekort in de horeca oplossen is onmogelijk zonder innovatie

café
In de Nederlandse horecabranche heeft het vorige decennium een vernieuwing plaatsgevonden, namelijk de opkomst van platforms voor het inhuren van flexwerkers. Deze nieuwe manier van werken was een reactie op het grote tekort aan werknemers en het hoge personeelsverloop dat de horeca teistert. Nieuwe wetgevingen maken het ongunstig om ZZP’ers aan te nemen. Bij Chabber worden de flexwerkers digitaal in dienst genomen, waardoor ze niet werken met ZZP’ers, daardoor is het bedrijf de innovatieve speler die de Nederlandse horeca dit decennium nodig heeft.
“Je kan niet concurreren als je niet meegaat met de tijd en innoveert. Er is een groot tekort aan personeel in de horeca, dat is een feit. Nu kunnen we natuurlijk gaan discussiëren over hoe en waarom dit komt, maar we kunnen ook naar oplossingen gaan zoeken. Jongeren willen zelf kiezen waar en wanneer ze willen werken, en horecaondernemers willen flexibele oproepkrachten voor drukke dagen of bijvoorbeeld tentamenweken waar veel van het vaste personeel vrij heeft.” – Milad Saleh, Country Manager bij Chabber.
De nieuwe wet arbeidsmarkt in balans (WAB) die op 1 januari 2020 is ingegaan maakt het lastiger voor horecaondernemingen om met oproepkrachten te werken. Zo hebben oproepkrachten het recht om een shift te weigeren als ze niet ten minste 4 dagen van te voren worden opgeroepen. Daarnaast zijn ze het volledige loon verschuldigd als de werkgever binnen 4 dagen voor de shift afzegt.
Maurits van den Eijkel, sales bij Chabber, legt uit “De WAB maakt het natuurlijk ongunstig voor horecaondernemingen om met oproepkrachten te werken. En daarom moet er geïnnoveerd worden.”
Chabber is een online horecaplatform dat horecaondernemingen verbindt met horecapersoneel. Een mooi voorbeeld van een horeca “uitzendbureau dat meegaat met de tijd. De werkgever kan tot 2 uur voor de shift flexwerkers accepteren of weigeren. Zo kan er via het platform op elk moment een oplossing gevonden worden voor plotselinge drukte of personeelsuitval. Tegelijkertijd werken de flexwerkers onder contract bij Chabber, wat betekent dat ze verzekerd zijn en bijvoorbeeld ook pensioen opbouwen.
Maurits vervolgt “Je kan ons gebruiken waar en wanneer je wilt. We zijn geen traditioneel uitzendbureau dat alleen open is van maandag tot vrijdag, van 9 tot 5. Ons platform is 24/7 beschikbaar, en de werkgever kan zelf uitkiezen welke flexwerker ze willen hebben voor de shift.”
Svend Henriksen, community manager bij Chabber, legt uit waarom Chabber’s concept vanaf volgend jaar nog voordeliger kan zijn voor horecaondernemingen: “Vanaf 2021 wordt het minimumloon van ZZP’ers verhoogd naar 16 euro. Voor veel evenementenorganisaties en restaurants is dit simpelweg een te hoog salaris om mee te werken. Het gebruiken van platforms zoals Temper waarbij iedereen een ZZP’er is zullen dan hoge kosten voor de ondernemer met zich meebrengen. Doordat bij Chabber de flexwerkers onder contract staan kan het platform een minimumloon van 11,50 hanteren en dus veel lagere kosten voor ondernemers bieden.”
Innoveren met de tijd, dat is belangrijk. Ben je benieuwd of Chabber misschien iets is voor jouw horecaonderneming? Bezoek dan onze website www.chabber.nl en maak gratis een profiel aan. Daarnaast zijn we altijd bereikbaar op 020 808 8025 indien u vragen heeft of persoonlijk geholpen wilt worden.