Hoteliers-hotel boeken

Tijdens de coronacrisis werd ook voor de consument duidelijk dat websites voor hotelreserveringen niet gratis zijn. Sterker nog, de torenhoge commissies die gerekend worden aan hotels, komen uiteindelijk uit de zak van de consument. Dit soort websites kunnen allang niet meer rekenen op de sympathie van de ondernemer en ook de consument begint dit te zien.

Platformeconomie
Het leek zo’n mooi idee, het online samenbrengen van vraag en aanbod op een gebruiksvriendelijke website. Maar de praktijk pakt anders uit. Slimme algoritmes worden ingezet om consumenten te verleiden om aankopen te doen, met winstmaximalisatie als doel. De ondernemer aan de andere kant ziet zijn marges steeds dunner worden en raakt het contact met de klant kwijt. Een aantal van dit soort tussenpartijen zijn in een slecht daglicht gekomen, nadat ze jarenlang miljarden euro’s hebben verdiend, vragen ze nu ineens overheidssteun aan door de coronacrisis. Iets wat op grote schaal tot verontwaardiging leidde. Dit moet anders, daar zijn zowel hotels als de consument het inmiddels met elkaar over eens.

Direct bij het hotel boeken
Deze week is de website www.hoteliers.com gelanceerd, een nieuw initiatief om op een eerlijke manier hotels te boeken. Consumenten kunnen de prijzen en beschikbaarheden van hotels bekijken en vergelijken en vervolgens doorklikken naar de eigen website van het hotel om daar direct te boeken. Hotels hebben de mogelijkheid om de commissie die hiermee bespaard wordt te delen of terug te geven aan de consument. Deze website is een initiatief van Hoteliers.com, dat haar 15-jarig bestaan viert met een herlancering van de website waar het ooit mee begon.

De eigen website van het hotel
De eigen website van het hotel is in opmars, het boekingsgemak evenaart tegenwoordig in veel gevallen de boeking sites. Tevens is er vaak meer informatie te vinden, over de actuele veiligheidsmaatregelen en speciale arrangementen die hotels alleen via de eigen website aanbieden.  ‘Wat is een betere plek om een hotelkamer te reserveren dan op de eigen website van het hotel? We bieden dezelfde kamer aan tegen een lagere prijs, maar doordat we geen hoge commissiekosten kwijt zijn, houden wij meer over en is de gast voordeliger uit. Een klassieke win-win situatie. Hopelijk luidt dit het einde van het commissie tijdperk in,’ aldus Hendrik Jan Jenner, Revenue Manager van Luxury Suites in Amsterdam.