Afbeelding

Nederland krijgt na NY en Londen eigen olijfoliewedstrijd

Horeca Algemeen
Meesterkenner Gregor Christiaans wil achtergebleven olijfoliecultuur oppeppen
Na New York, Londen en Monte Carlo krijgt Nederland zijn eigen internationale olijfoliewedstrijd. Tijdens de jaarlijkse CuliPerslunch werd maandag 27 september de officiële kick-off gegeven voor de eerste Amsterdam International Olive Oil Competition (AIOOC) in 2022.
Producenten uit de hele wereld kunnen aan de competitie deelnemen door hun topklasse olijfolie te laten keuren voor een vakjury. Het verschil met andere grote internationale wedstrijden is dat in Nederland naast gecertificeerde olijfolieproevers ook chef-koks in de jury zitten. Zij gebruiken de olijfolie tenslotte in de keuken en kunnen goed beoordelen bij welke gerechten de olijfolie het beste past. Een ander verschil ten opzichte van wedstrijden in New York en Londen is dat in Nederland een winnaar, een top 3 en een top 10 wordt aangewezen door de jury, net als in Monte Carlo. Bij die andere wedstrijden kunnen deelnemers gouden en zilveren awards winnen.
Het AIOOC is een langgekoesterde wens van meesterkenner en olijfolie-ondernemer Gregor Christiaans, auteur van het naslagwerk ‘Lekker vet - alles over olijfolie’, host van de gelijknamige podcast en columnist bij Foodlog.nl. Hij loopt al drie jaar rond met het idee. Zijn doel is om de olijfoliecultuur in Nederland naar een hoger niveau te tillen. ,,Top extra vierge olijfolies zijn zo gezond en lekker. Als het niet bestond hadden we het moeten uitvinden”, zegt hij. ,,Maar als je kijkt naar de gemiddelde consumptie van olijfolie in Nederland dan blijft dat steken op 0,9 liter per persoon per jaar. We blijven ver achter op andere Europese landen zoals Griekenland met een consumptie van 13 liter per persoon per jaar en Spanje, waar mensen gemiddeld 11 liter per jaar consumeren. Ik wil olijfolie meer op de kaart zetten in Nederland, want het is nog steeds een nichemarkt. Op deze manier wil ik er een boost aan geven en zorgen dat producenten van topklasse de markt gaan betreden. Nu zijn de echte toppers alleen in mediterrane landen te koop.”
De CuliPerslunch is hét jaarlijkse persevent voor foodjournalisten, bloggers en influencers op het gebied van eten en drinken. Volgens Christiaans het ideale moment om de Amsterdam International Olive Oil Competition (AIOOC) bekend te maken, het logo te presenteren en de website www.aiooc.org te lanceren.
Vervolgens kunnen nationale en internationale producenten hun olijfolie begin 2022 insturen. Die worden verdeeld in drie categorieën: light, medium en intens. In maart gaat de vakjury ze keuren en proeven en in april worden de winnaars bekendgemaakt. Die zullen daarna worden vertegenwoordigd tijdens verschillende (horeca)beurzen het komende jaar.