Met minder personeel toch een persoonlijke service

Restaurant
Bij het American Bar & Grill restaurant TGI Fridays in Utrecht worden bestellingen heel efficiënt opgenomen en verwerkt. De bediening neemt persoonlijk de drankjes op bij binnenkomst,  klanten kunnen vervolgens op hun gemak zelf bestellen via de tabletmenukaart. Resultaat? Met minder personeel kunnen meer tafels bediend worden.
Op het Stationsplein in Utrecht zit de enige vestiging in Nederland van TGI Fridays. Een Amerikaans concept opgericht in 1965 door Alain Stillman. Hier serveren ze authentieke Amerikaanse gerechten en kun je genieten van een lekker drankje aan een fijne bar. Het concept slaat aan want in 2020 opent TGI Fridays ook haar deuren in onder meer Rotterdam en Amsterdam. Het type restaurant leent zich goed voor de combinatie van persoonlijke bediening en bestellen via de tabletmenukaart. Robert Bitzberger, operations manager: “Een half jaar geleden hebben we de menukaart geheel vernieuwd. Dat was voor ons het moment om tevens een nieuwe manier van bestellen te introduceren. Het personeel werkt met een handheld om de drankjes op te nemen zodra de gasten aan tafel gaan. Op tafel hebben we zowel de papieren menukaart als de tabletmenukaart staan. Terwijl onze gasten voorzien worden van hun drankje, kunnen ze op hun gemak de menukaart bekijken en zelf via de tablet bestellen als ze hun keuze gemaakt hebben. Dat werkt in praktijk heel goed. Bij grote groepen zorgen we voor extra papieren menukaarten zodat de gasten allemaal kunnen kijken wat ze willen nemen, anders moet de tabletmenukaart rond en dat duurt te lang.”
Meer rust en tijd Hoewel het personeel in het begin moest wennen aan deze manier van werken, bleek in praktijk al snel hoe efficiënt het was. “Voorheen moest je als bediening je tafels continu in de gaten houden. Hebben ze al wel of niet besteld? Hebben ze hun voorgerecht op? Kan ik de volgende gang bedienen? Bovendien hoef je niet meer per tafel de hele bestelling op te nemen. Ook dat scheelt tijd.”
Minder personeelskosten Bang om als restaurant minder persoonlijk over te komen, heeft Robert niet. “Ons personeel heeft juist meer tijd om de gasten in de gaten te houden en komt regelmatig even langs om bijvoorbeeld een drankje op te nemen, dat zorgt weer voor upselling. En omdat één personeelslid nu meer tafels tegelijk kan bedienen, is minder bediening nodig. Dat scheelt kosten. We hebben nu bijna de juiste balans tussen persoonlijke bediening en kostenefficiënter werken gevonden en gaan het ook zo doorvoeren in onze nieuwe vestigingen.”