Het laatste wat je als horecaondernemer wilt zien zijn lege stoelen! Je hebt een prachtig concept neergezet, in een wijk waar klandizie geen probleem zou moeten zijn, maar toch kan het beter. Te vaak is je zaak maar half gevuld, alleen het personeel is wel voltallig aanwezig en de kosten tikken maar door. Tijd dus voor een gedegen plan van aanpak: hoe haal jij als horecaondernemer meer klanten naar je zaak? Wij geven je de beste tips waarmee je direct aan de slag kunt!
Hoe is je bedrijfsprofilering?
Wat maakt een horecazaak nu zo uniek? Allereerst staan er enkele belangrijke pijlers voorop, waar iedere horecazaak aan moet voldoen om succesvol te kunnen zijn. Waaraan moet jouw horecabedrijf in de basis sowieso aan voldoen?
- Hoge kwaliteit van de menukaart. Men moet écht een ommetje willen maken om jouw zaak te bezoeken, want jullie hebben zulke lekkere ….. vul maar in. Zorg ervoor dat mensen al trek krijgen bij het idee jouw zaak te bezoeken!
- Zorg voor een ‘unique selling point‘. Als USP is een saladebar bijvoorbeeld geweldig! Veel horecazaken zijn ervan afgestapt, terwijl het een fantastische publiekstrekker is. En heb je al gedacht aan een kinderhoekje in jouw zaak? Veel jonge ouders zijn er maar wat blij mee en kiezen graag voor jouw restaurant; kunnen zij tenminste even rustig eten!
- Bevindt jouw horecazaak zich niet binnen het segment van Michelinsterren? Horecazaken binnen het middensegment doen er verstandig aan wat grotere porties te serveren. Beknibbel daar alsjeblieft niet op. Klanten zijn aangenaam verrast wanneer zij een riant & mooi opgemaakt bord geserveerd krijgen! Gebeurt het tegenovergestelde, dan kan de klant zich bekocht voelen, niet voldoende verzadigd zijn na de maaltijd, wat vervolgens niet aanzet om de betreffende horecazaak nog eens te bezoeken. Zorg voor een overtreffende prijs-kwaliteitsverhouding: dat werkt in je voordeel.
- Creëer een unieke sfeer – hiervoor kun je een horeca stylist in de arm nemen. Er hoeft geen grootse verbouwing plaats te vinden; decoratie en herindeling kan al voldoende zijn. Stem uiteraard de inrichting af op je doelgroep en het thema van het restaurant.
- Vrolijke en adequate bediening vormen een pré! De klant ergert zich aan trage bediening die ook nog eens niet adequaat reageert!
- Netjes en schoon. Iedere klant gruwelt van een horecazaak die niet netjes en schoon oogt. Zorg dat tafels, stoelen en vloeren áltijd schoon zijn! Dit geldt ook voor het sanitair; zet er iemand bovenop die om het uur de toiletruimte even afneemt en peilt.
Online activiteiten, een krachtige hulp
Online valt veel winst te behalen voor horecaondernemingen. Het begint bij een website laten maken die de gehele sfeer van het restaurant uitademt en die de klant van belangrijke info voorziet, zoals openingstijden, de menukaart, eventuele kortingen (voor kinderen en senioren), acties, het kunnen maken van reserveringen, adres en telefoonnummer en dergelijke.
Zodra de website online staat kan het beginnen; je kunt influencers inzetten die verwijzen naar jouw zaak, je kunt deelnemen aan social deals, zoals Groupon kortingen. Lever je ook aan huis, dan is deelname aan het populaire Thuisbezorgd natuurlijk voor de handliggend. Daarnaast is het belangrijk dat je website goed vindbaar is online en dat je een mooi nieuwsbriefbestand opbouwt, zodat je nauw klantcontact onderhoud en direct kortingen kunt bieden!