Lamb Weston: 60 jaar innovatie in aardappelland

café
Water Gun Knife, Twisters, CrissCuts en meest recent de Hot2Home friet. Innovaties in aardappelland die het verschil maken. Het staat allemaal op conto van Lamb Weston. Zij zien een aardappel niet als een ‘gewone’ tuber. Nee, zij zien volop mogelijkheden om aardappelproducten nog lekkerder en duurzamer te maken.

“Door innovaties op het juiste moment in de markt te brengen hopen we het probleem van de ondernemer op te lossen. Wat willen onze klanten en hoe kunnen wij ze daar als bedrijf bij helpen?”, aldus Bart Oostwouder, country marketeer bij Lamb Weston. “Daarom doen wij ook marktonderzoek en werken we nauw samen met onze klanten.”
Mooi voorbeeld van trendgedreven oplossingen bedenken, is de lancering van Hot2Home. Dit is het bezorgconcept dat korte metten maakt met slappe friet. Het bezorgen van warme en knapperige friet was altijd een grote uitdaging voor horecaondernemers. “Door onderzoek en trends te volgen wisten we op tijd dat thuisbezorging zou groeien. We hebben daarom een speciaal frietje en unieke verpakking ontwikkeld waarmee thuisbezorgers friet tot minimaal  20 minuten warm én knapperig bij hun klanten bezorgen. Per restaurant is het aantal aardappelproducten natuurlijk verschillend. Maar met Hot2Home kan je een enorm knapperig frietje in het restaurant serveren, dat ook nog eens uitermate geschikt is voor bezorging. Voor de ondernemer is het ook gemak;  één product in de vriezer voor meerdere toepassingen. Hiermee brengt het restaurant dezelfde kwaliteit ook bij de consument in de woonkamer. Bij bezorging trekt de slappe friet de kwaliteit van de maaltijd naar beneden. Met een juiste friet voor bezorging heeft de consument een betere totaalervaring. Met de ontwikkeling van Hot2Home helpen wij dan ook horecaondernemers hun klanten zo goed mogelijk te bedienen. Hiermee kunnen zij zich weer onderscheiden van concurrenten.”
Duurzame ontwikkelingen Innovatie richt zich niet alleen op nieuwe en betere aardappelproducten, voor een belangrijk deel ligt de focus ook op duurzaamheid. De vraag die de multinational zich daarbij stelt is ‘Hoe kunnen wij de balans vinden tussen mooie en winstgevende producten en Moeder Aarde’?  Jeroen Dekker, key account manager Benelux: “We zijn onder meer bezig met duurzame landbouw. Zo hebben we een duurzaam teelt plan ontwikkeld voor zeshonderd van onze telers in Europa. In gebieden waar water schaars is passen wij bijvoorbeeld druppelirrigatie toe. Ook zijn wij continu bezig om afval te verminderen en voedselverspilling tegen te gaan.  En zo kan ik nog veel meer voorbeelden geven. Innovatie moet je dan ook zien in de breedste zin van het woord. Dat is de kern van ons bestaansrecht en dat zal het ook zolang wij bestaan blijven.”
meer informatie: www.lambweston.eu