Afbeelding
hotel-horeca-restaurant-nederland-horecamagazine

Hoteliers.com & Koninklijke Horeca Nederland willen het direct boeken van hotels op de kaart zetten

Horeca Algemeen
Online boekingsplatforms zijn niet meer weg te denken uit de economie, maar veel hoteliers hebben een moeizame relatie met deze platforms vanwege de strenge voorwaarden. Hoteliers.com en Koninklijke Horeca Nederland slaan daarom de handen ineen om het direct boeken van hotels grootschalig onder de aandacht te brengen bij het Nederlandse publiek. De strenge eisen van de boekingsplatforms in het hotellandschap, brengen hoteliers in zware problemen en de commissies die hoteliers moeten afdragen aan de platforms zijn torenhoog. Ook tijdens de coronacrisis hebben boekingssite-monopolisten hoteliers keihard laten vallen. Het recente voorbeeld waarbij Booking.com hoteliers in het nauw brengt ten tijde van crisis en in plaats van zelf een handreiking te doen, vervolgens 28 miljoen euro aan bonussen uitdeelt en daarna de beslissing maakt dat ze liever de overheidssteun terugbetalen dan de bonussen intrekken spreekt voor zichzelf. De hoogste tijd dus om het direct boeken van hotels op de kaart te zetten.
Hoteliers staan onder druk: torenhoge commissies zijn doodgewoon Hoteliers in Europa worden steeds meer afhankelijk van boekingsplatforms. Veel hoteliers voelen zich bovendien nog steeds onder druk gezet door platforms, zoals booking.com, HRS en Expedia. Veel consumenten hebben het niet eens in de gaten, maar voor iedere boeking die via zo’n boekingsplatform wordt gemaakt, moeten hotels 15 tot 20% aan commissiekosten betalen. Dus in het geval van een boeking van € 200, kan dit oplopen tot wel € 40. ‘Het zou goed zijn als het verplicht wordt om de in rekening gebrachte commissiekosten op de bevestiging weer te geven. Dan denken consumenten wel twee keer na voordat ze via zo’n partij boeken,’ aldus Erik Baumann, directeur van Hoteliers.com.
Eerlijk boeken levert voordeel op Het direct boeken levert voor zowel de gast als de hotelier voordeel op. Via  www.hoteliers.com - een nieuw initiatief waar consumenten op een eerlijke manier hotels kunnen boeken - kunnen consumenten hotels vergelijken en vervolgens doorklikken naar de eigen website van het hotel om daar rechtstreeks een boeking te maken. De aangesloten hotels betalen geen commissiekosten over de gemaakte boekingen en hebben de mogelijkheid om de commissie die hiermee bespaard wordt, via het platform te delen of terug te geven aan de consument in de vorm van een korting. Hierdoor ontstaat een win-win situatie voor zowel het hotel als de consument.
Samenwerking tussen Koninklijk Horeca Nederland en Hoteliers.com De ontwikkelaar van het platform Hoteliers.com is een Nederlands MKB bedrijf dat hotels al meer dan 15 jaar helpt om meer commissievrije boekingen te ontvangen. Naast het platform biedt het commissievrije boekingssoftware voor de eigen website van het hotel. ‘We strijden al jaren voor meer transparantie in de markt. Het is eigenlijk jammer dat we deze crisis nodig hadden om de ogen van de consument te openen, maar met de samenwerking met Koninklijk Horeca Nederland gaat dit zeker lukken!’ aldus Baumann.
Ook de politiek roept op tot direct boeken Ook Tweede kamerlid Thierry Aartsen van de VVD noemt de actie van Booking.com ‘Fouter dan fout’ en roept op in een interview op NPO Radio 1 om toch vooral rechtstreeks op de site van een hotel boeken. Op deze manier houdt de ondernemer meer over, wat broodnodig is voor de zwaar getroffen hotelsector.