De grootste horecavakbeurs van Nederland keert terug ||
De grootste horecavakbeurs van Nederland keert terug || ||

Horecava 2023: de toekomst is nu

Horeca Algemeen
Nog maar even aftellen tot de deuren van RAI Amsterdam openen voor Horecava, de jaarlijkse vakbeurs voor en door professionals in de foodservice branche. De horeca kreeg het in de afgelopen twee jaar zwaar te verduren, waardoor ook Horecava sinds januari 2020 niet meer in fysieke vorm heeft plaatsgevonden. Van 9 tot en met 12 januari 2023 vindt de komende editie plaats en dit belooft een groots spektakel te worden. De beursvloer staat vier dagen lang vol met meer dan 500 exposanten die je meenemen in de laatste trends en ontwikkelingen in de branche, innovatieve technieken en mooie producten. De ideale plek voor 60.000 horecaprofessionals om elkaar te ontmoeten en op een gezellige manier hun netwerk te vergroten. 
Centrale thema’s Horecava 2023 Horecava is meer dan een ontmoetingsplek. Er is de laatste jaren veel verandert voor de horecabranche en er zal nog veel meer veranderen. Tijdens de komende editie staan drie thema’s centraal die momenteel van groot belang zijn voor de branche: duurzaamheid, personeel en innovatie. Voor een horecaondernemer zijn dit grote uitdagingen waar hij vandaag iets mee moet doen. Op de beurs maak je op het TrendLAB kennis met de nieuwste thema’s, producten, oplossingen, diensten en ontwikkelingen binnen de branche én hoe je deze trends in je eigen organisatie toepast. Op het Start-upLAB val je van de ene in de andere innovatie die helpen bij het verduurzamen van jouw bedrijf en het verlagen van de energierekening. Op het PersoneelsHUB bieden bedrijven oplossingen voor jouw personeelsprobleem. Ook leer je meer over duurzame inzetbaarheid en automatiseringsoplossingen en het binden en behouden van medewerkers. Horecava biedt geen ideeën voor later, maar praktische oplossingen en tips waar ondernemers direct mee aan de slag kunnen.  Want voor een ondernemer in de horeca is de toekomst nu! 
Goed personeel vinden en behouden De personeelsproblemen in de horecabranche worden tijdens de beurs vanuit verschillende invalshoeken bekeken. Voor de ene ondernemer is meer automatisering een deel van de oplossing, maar aan de andere kant kampt de branche ook met een imagoprobleem. Op Horecava treffen ondernemers in en toeleveranciers van de horeca elkaar op de beursvloer om hierover verder te praten. Door werken in de horecasector nu aantrekkelijker te maken , is het in de toekomst gemakkelijker om goed personeel te vinden. 
De Gouden en Groene Koksmuts Tijdens Horecava vinden spectaculaire wedstrijden plaats. Verschillende teams strijden op maandag 9 januari om de prestigieuze HANOS Gouden Koksmuts. Live op de beurs zie, ruik en ervaar je hoe topchefs en hun brigades sensationele  gerechten bereiden. Ze werken vanuit een zogenaamde ‘black box’ en moeten allemaal met dezelfde ingrediënten op een creatieve manier laten zien wat er mogelijk is. Niet alleen door goed te koken, ook door te laten zien hoe een topteam samenwerkt. Tijdens de eerste editie van het NK Plantaardig Koken strijden koks om de Groene Koksmuts. Plantbased koken wordt immers steeds belangrijker in de horeca. Deze wedstrijd daagt koks uit om naar smakelijke plantaardige alternatieven voor dierlijke ingrediënten te blijven zoeken. Daarnaast strijden andere teams om de titel tijdens het  NK Leerling-Leermeester. De wedstrijden bieden een mooi podium voor (jong) talent in de branche en laten zien dat de sector verduurzaamt.

Vernieuwd uitnodigingsbeleid Om de beurservaring voor iedereen, publiek én exposant, zo aangenaam en effectief mogelijk te maken, werkt de beurs nu aan een datagedreven wervingssysteem. Met behulp van data, analyse en marketing gaat het percentage high quality bezoek omhoog. 
De voorspellende modellen die voortkomen uit deze data en analyse, geven namelijk goed weer welke doelgroep en producten het beste aansluiten op de wensen en doelen van de Horecava-markt. Het doel van deze wervingsstrategie: het percentage aanwezige belangrijke (eind)beslissers uit de horeca-branche laten groeien. Dit betekent namelijk een kwaliteitsslag voor zowel de bezoekerservaring als voor de exposanten. Horecava 2023 belooft daarmee een hele kansrijke editie te worden op het gebied van netwerken en zakendoen. 
Het is duidelijk wat de belangrijke bezoekersprofielen zijn (bijvoorbeeld: inkoper, richt zich op A-merken, heeft een groot budget, is het meest geïnteresseerd in…), hoe vaak deze profielen naar de Horecava komen, welke bedrijven ieder jaar komen en met hoeveel mensen. De communicatie vanuit Horecava wordt daarop aangepast. 
Horecava haalt dus belangrijke inzichten uit databases en overige platformen en kan daarmee marketing- en salesresultaten verbeteren. Omdat zowel het bezoekersbestand als exposantenbestand relevanter wordt, heeft dat uiteindelijk positief gevolg voor jouw bezoekerservaring én voor de kwaliteit van Horecava 2023 als geheel.
Platform Horecava Naast vier beursdagen in januari, heeft de dynamische horecabranche behoefte aan een plek waar zij de rest van het jaar op de hoogte gehouden worden over de laatste trends en actueel nieuws binnen de branche. Horecava heeft daarom de laatste jaren gebouwd aan een platform dat 365 dagen per jaar relevant is, mensen informeert en vraag en aanbod bij elkaar brengt. Horecava is hierdoor zowel offline als online de beste plek om jouw klant of leverancier te ontmoeten. 
Ben jij erbij? Ben jij horecaprofessional en wil jij jouw vakgenoten eindelijk weer fysiek ontmoeten? Dan mag je Horecava 2023 niet missen. Kijk op horecava.nl voor alle evenementen, exposanten, het volledige programma en registreer je voor jouw bezoek!
Foto’s: @Horecava
“Het krijgen en behouden van goed personeel is een uitdaging waar iedere horecaondernemer mee te maken heeft. Daarom hebben we op Horecava een ruimte ingericht op een centrale plek waar bezoekers praktische oplossingen krijgen aangeboden om het werken in de horeca interessanter en aantrekkelijker te maken. Daarnaast bieden we tijdens aan de hand van diverse wedstrijden een podium aan talent in de branche.”
Florentine Rijkmans – Director Horecava
De grootste horecavakbeurs van Nederland keert terug ||
De grootste horecavakbeurs van Nederland keert terug ||