HENNESSY X.O VIERT 150-JARIG JUBILEUM MET EEN MEESTERWERK VAN FRANK GEHRY

Horeca Algemeen
Het wereldberoemde Maison Hennessy viert de 150ste verjaardag van haar Hennessy X.O (Extra Old) op toepasselijke wijze, namelijk met de onthulling van maar liefst twee limited edition flessen, ontworpen door de vermaarde architect Frank Gehry. De kenmerkende sculpturale stijl en onconventionele esthetiek van Gehry zijn duidelijk zichtbaar in de volledig in goud uitgevoerde jubileumedities, die hiermee duidelijk knipoogt naar de rijke geschiedenis van het Maison. 
Hennessy X.O ontdekken, is een onverwachte zintuiglijke ervaring ondergaan. Dit ethos wordt geïllustreerd door een zeer exclusieve, gelimiteerde oplage van in totaal 150 genummerde, door Frank Gehry gesigneerde flessen, of beter gezegd, kunstwerken. Naast deze zeer exclusieve uitgave, brengt Hennessy nog een bredere limited edition uitgave van Hennessy X.O-flessen uit, ook deze gouden flessen zijn ontwerpen door Frank Gehry. Deze gelimiteerde editie wordt wereldwijd uitgebracht, in Nederland zijn er rond de 200 stuks verkrijgbaar bij de betere drankwinkels.

150 jaar na de ontwikkeling van de Extra Old, onthult Hennessy X.O de creatie van Frank Gehry aan de wereld, als onderdeel van de feestelijke viering van X.O’s verjaardag. In deze buitengewone tijd van wereldwijde transitie en saamhorigheid, delen Hennessy en Frank Gehry eenzelfde hoopvolle visie op de toekomst en proberen ze de waarden van Maison Hennessy: vreugde, optimisme en veerkracht, te versterken.
Gehry over de samenwerking: “Het was een eer om gevraagd te worden om deze mijlpaal voor Hennessy X.O te vieren. Hoewel ik ontzettend enthousiast was, was het ook een grote uitdaging omdat een fles cognac al een kunstwerk op zich is. Een werk dat je kunt ruiken, proeven en voelen - het hoeft niet te worden verfraaid omdat het al fraai op zich is. We laten zien hoe we creatief kunnen zijn binnen dit gegeven. De geschiedenis van de X.O is zo krachtig en de emotionele toewijding van de mensen die dit product maken is zo buitengewoon. Het heeft een weerklank en uitstraling waar je je simpelweg bij aan wil sluiten en waar je onderdeel van wil zijn.”
https://www.youtube.com/watch?v=4TfBfL6DXpw&feature=youtu.be
Een glinsterend baken van meesterlijk vakmanschap Frank Gehry’s grensoverstijgende ontwerpen (waaronder The Guggenheim Bilbao, Walt Disney Concert Hall in Los Angeles en The Fondation Louis Vuitton in Parijs) houden nooit op met het thema beweging te verleggen - de grond buigt, muren leunen, lijnen trotseren de zwaartekracht en het onmogelijke wordt niet alleen voorgesteld, maar uitgevoerd met pure emotie en visuele poëzie.
Frank Gehry creëerde zijn Hennessy X.O masterpiece met dezelfde filosofie, passie en nieuwsgierigheid als hij voor het ontwerpen van zijn architectonische meesterwerken inzet. Net zoals hij altijd de omgeving van zijn architectonische werk respecteert, dacht Gehry diep na over de rijke gebruiken, compositie en de kunst van het distilleren, die de legendarische Hennessy X.O cognac omgeven, daarnaast rekening houdend met het savoir faire erfgoed van het Maison Hennessy.
Een suggestieve benadering Geïnspireerd door de rijke Hennessy X.O-blend, de vitale grond, kronkelende wijnstokken en de glinsterende Charente-rivier die door het Hennessy cognacgebied stroomt, creëerde Frank Gehry een zintuigelijk meesterwerk. De iconische Hennessy X.O-fles is omgeven door een gerimpeld omhulsel van 24-karaats goud, gedoopt in brons. Een verwijzing naar de stralende beweging van water waar het licht op weerkaatst. De sculpturale fles is omhuld door een standaard van gebroken glas, die de inspiratie van water en licht verder versterkt.
“Ik wilde de X.O tot leven brengen en besloot inspiratie uit haar ‘geboorteplaats’ te halen en gaf het materiaal een verfrommelende effect, dat het een gevoel van beweging geeft”, voegt Gehry toe. “De materialen die ik heb gekozen, vangen het licht en maken het een kunstwerk op zich, maar dan realiseer je je dat het een fles Hennessy X.O is.”
Het prikkelende en uitdagende ontwerp werd gemaakt door ambachtslieden die de tweede huid van Hennessy X.O creëerden. Net als de meestermixers, die hun expertise doorgeven, houden de ambachtslieden hun tradities en speciale skills in ere. Elke fase die nodig was om Gehry’s idee tot leven te brengen, vereiste zorg, aandacht, hoge kwaliteitsnormen en geduld.

Over Hennessy X.O, een standaard voor kwaliteit In 1870 vroeg Maurice Hennessy, 4e generatie telg van de familie Hennessy, de keldermeester Emile Fillioux om een speciale cognac te maken voor zijn familie en vrienden, dit met behulp van oude eaux-de-vie om de blend te perfectioneren. Deze alchemie geeft de cognac zijn intense amberkleurige tint, een rijke gelaagdheid van smaken met buitengewone sierlijke en complexe persistentie in de mond.
Ze noemden deze cognac “X.O”, oftewel “Extra Old”. Hennessy X.O werd de eerste House-blend die internationale bekendheid verwierf en die een graadmeter werd voor compromisloze kwaliteit.
In 1947 creëerde Gérald de Geoffre - de achterkleinzoon van Maurice Hennessy - de iconische fles, een vorm geïnspireerd op een omgekeerde tros druiven. Vandaag de dag is de Hennessy X.O nog van een zelfde kwaliteit als toen Maurice Hennessy haar voor het eerst deelde met zijn inner circle. Een tijdloos symbool met een krachtige en uitgebalanceerde structuur. De cognac draagt de belofte van een extreem lange afdronk in zich: elke druppel een uitnodiging voor een ontdekkingsreis voor de zintuigen door middel van maar liefst zeven proefnotities.
In 2020 viert Hennessy X.O haar 150e verjaardag door haar geschiedenis in ere te houden terwijl ze naar de toekomst kijkt. Ter gelegenheid van deze ongekende tijd van vernieuwing zet het Maison Hennessy de World Odyssey op een opmerkelijke manier voort door wereldwijde liefdadigheidsinitiatieven te steunen. De reis gaat verder met een gedeelde visie op gemeenschap en verbinding. Een toekomstvisie die steunt op doorzettingsvermogen en belofte.
Over Frank Gehry Frank Gehry heeft een illustere architectonische carrière opgebouwd die meer dan zes decennia beslaat. Zijn openbare- en privéwerk over de hele wereld, waaronder het Bilbao Guggenheim, de Walt Disney Concert Hall in Los Angeles, de Art Gallery of Ontario, de Opus Tower in Hong Kong en de Fondation Louis Vuitton in Parijs - is gestoeld op een duidelijke filosofie, namelijk dat mensen comfortabel moeten kunnen leven en dat de ontwerpen refereren aan de context en cultuur van hun omgeving.
Gehry groeide voornamelijk op in Toronto en behaalde in 1954 zijn Bachelor of Architecture-graad aan de University of Southern California. Na zijn afstuderen trad hij in dienst bij het Amerikaanse leger en met de hulp van de GI Bill studeerde hij Stadsplanning aan de Harvard University Graduate School of Design. Gedurende zijn illustere carrière heeft Gehry eredoctoraten ontvangen van gewaardeerde instellingen zoals de Rhode Island School of Design, Princeton University en recent nog van de University of Oxford. Hij heeft ook les gegeven aan tal van universiteiten, waaronder Harvard, UCLA en Yale, waar hij nog steeds lesgeeft. Zijn bijdrage aan de architectuur heeft Gehry enkele van zijn belangrijkste erkenningen op dit gebied opgeleverd, waaronder de prestigieuze Pritzker Architecture Prize, de Friedrich Kiesler Prize en de Presidential Medal of Freedom van Barack Obama.
Huidige, in het oog springende, projecten van Gehry zijn onder meer het Guggenheim Abu Dhabi, King Street Development in Toronto, 8150 Sunset in Los Angeles, het World Jewish Museum in Tel Aviv en het revitaliseringsproject voor de rivier de Los Angeles. Zijn projecten in aanbouw zijn onder meer het Philadelphia Museum of Art, een nieuw centrum voor het Youth Orchestra Los Angeles (YOLA), en het Dwight D. Eisenhower Memorial in Washington, D.C. Het Hennessy X.O 150-jarig jubileum Masterpiece is Gehry’s eerste project met Hennessy.
Over Hennessy Familiebedrijf Hennessy werd in 1765 opgericht door Richard Hennessy en wordt momenteel gerund door de achtste generatie. Het merk, dat zich in 1987 aansloot bij LVMH, het grootste luxe conglomeraat ter wereld, is de meest verkochte cognac ter wereld. De veelzijdige drank wordt zowel in het clubleven als op chique sociëteiten geschonken – van New York tot Tokyo en van Oslo tot Kaapstad. Hennessy heeft een sterke connectie met muziek en kunst en werkt samen met toonaangevende artiesten als The Roots, Nas, Futura en Tom Dixon. Achter elke fles cognac gaat een wereld aan vakmanschap en precisie schuil. De unieke schat aan kennis die terugvoert tot de 18e eeuw, de uitzonderlijke selectie en het vervolmaakte rijpings- en blendingproces staan garant voor de beste cognac tot de laatste druppel.