Helft Nederlandse wijndrinkers weet niets over wijn

Restaurant
Uit onderzoek van de WijnSpijs Academy blijkt dat 50% van de Nederlandse wijndrinkers geen kennis heeft over wijn en hun eigen wijnsmaak. Veel mensen willen meer weten over wijn, blijkt uit de ruim 1000 voorinschrijvingen voor de online WijnSpijs Academy. Met deze innovatieve en toegankelijke online wijncursus gaat WijnSpijs Nederlanders helpen hun persoonlijke smaken te ontdekken en de Nederlandse wijnkennis op schroeven.
Crisis in de culinaire sector Tijdens de piek van de coronacrisis stond het businessmodel van WijnSpijs onder druk. De hospitality sector heeft het nog steeds zwaar te verduren. Daarom heeft WijnSpijs een onderzoek gedaan onder 5000 wijndrinkers. Ruim 2500 wijndrinkers bleken onvoldoende kennis te hebben om een wijn te kiezen die past bij hun persoonlijke smaak. Daarom lanceert WijnSpijs een volledige online wijncursus om de wijnkennis en de smaak van Nederland op schroeven. WijnSpijs toont hiermee ondernemerschap en visie, in een tijd dat bij veel bedrijven paniekvoetbal wordt gespeeld.
Corona is ook een tijd van kansen Met de nieuwe wijncursus ‘Ontdek Je Smaak’ speelt WijnSpijs in op de tijdgeest en de toegenomen behoefte aan kennis over wijn. Na het onderzoek onder de 5000 wijndrinkers en de 1000 voorinschrijvingen voor de online cursus was het voor Wouter Dijkstra, voormalig restaurateur en directeur/eigenaar van WijnSpijs, duidelijk dat dit de juiste fles was om te ontkurken. “De toestroom van voorinschrijvingen overtreft alle verwachtingen! Daaruit blijkt dat de coronacrisis ook een tijd is van kansen en mogelijkheden.”
Officiële lancering WijnSpijs Academy Op woensdag 12 augustus zal de officiële lancering van de Academy plaatsvinden - om 12:00 uur - in sterrenrestaurant Ratatouille. Sterrenchef Jozua Jaring merkt ook dat “de trend is om duurdere wijn te drinken”, maar nog te vaak ziet hij dat “men de basiskennis mist.” Ook volgens wijngoeroe Harold Hamersma drinken Nederlanders “betere en duurdere wijn maar blijft de kennis achter.”
Laura Lemmers, gecertificeerd wine professional  en docent van de Academy: “Wij gaan Nederland helpen hun smaak te ontdekken, waarna men makkelijker een wijn kan kiezen in supermarkt of restaurant”. Interesse in deze cursus? Neem een kijkje op de academy
Investeer juist nu in goed personeel Wouter Dijkstra ziet de coronacrisis juist als een kans om te investeren, “het aantrekken van goede mensen is makkelijker vanwege de vele ontslagen”. Naast dat WijnSpijs investeerde in de WijnSpijs Academy, investeerde het ook in HR. Rob Lagendijk, voormalig CEO en co-owner van het platform AirDnD.nl en initiatiefnemer van het burgerinitiatief Hoofdstad Rotterdam is aangetrokken. “In de start-up wereld is het elke dag crisis, dus voor de coronacrisis draai ik mijn hand niet om. Snel schakelen als verdienmodellen onder druk staan is een van mijn talenten”, aldus Rob Lagendijk.