Afbeelding

Handvatten voor structurele horeca schoonmaak

Horeca Algemeen

Een schone en hygiënische horeca-omgeving is belangrijk. Niet alleen voor de gezondheid van de gasten en medewerkers, maar ook voor de uitstraling van het bedrijf. Wanneer je werkzaam bent binnen de horeca, dan weet je dat je moet voldoen aan bepaalde hygiëne regels. In de keuken, maar ook natuurlijk in het gastengedeelte. Hoe zorg je voor een structurele horeca schoonmaak? Wij geven je een aantal handvatten mee:

#1 Het gebruik van gekleurde doekjes Het gebruik van gekleurde doekjes is een onmisbaar om kruisbesmetting te voorkomen. Gebruik bijvoorbeeld blauwe doekjes voor het schoonmaken van meubilair en groene doekjes voor het schoonmaken van sanitair. Zo voorkom je dat bacteriën van de toilet naar de eetzaal worden verspreid.

#2 HACCP norm voor iedereen Als je in de horeca werkt, weet je natuurlijk dat er voldoen moet worden aan de HACCP norm, wanneer je zelf voedsel bereidt en verkoopt. Aan de hand van je eigen HACCP-plan óf een kant-en-klaar HACCP-plan, maak je vervolgens schoon. Zorg ervoor dat je organisatie niet van maar 1 collega alles weet over het schoonmaken volgens het HACCP-plan. Juist door kennis te delen en hier regelmatig op te trainen, houd je het hygiëne gehalte hoog. En daarmee de kwaliteit.

#3 Afspraken over juiste schoonmaakmiddelen Maak afspraken over het gebruik van de juiste schoonmaakmiddelen. Niet alle schoonmaakmiddelen zijn geschikt voor alle oppervlakten. Zorg dat deze middelen altijd voorhanden zijn. Het handigste is om een document te hebben waar duidelijk staat welk schoonmaakmiddel waarvoor gebruikt wordt. Zo is het ook voor nieuwkomers meteen duidelijk.

#4 Up-to-date schoonmaakrooster Rust, reinheid en regelmaat. Wellicht een dooddoener, maar een schoonmaakrooster is onmisbaar. Zeker een die up-to-date is. Staan alle schoonmaakwerkzaamheden er tussen? Zijn er nieuwe regels? Zijn er nieuwe afspraken? Een schoonmaakrooster kan helpen bij het verdelen van de schoonmaaktaken en het zorgt ervoor dat alle ruimtes in het restaurant op regelmatige basis worden schoongemaakt. Zorg er daarbij voor dat het schoonmaakrooster voor iedereen duidelijk en toegankelijk is.

#5 Gebruik een facility app Wil je echt overzicht bewaren, dan is het gebruik van facility apps handig. Zeker wanneer je samenwerkt met externe schoonmakers. Schoonmaaktaken worden bijvoorbeeld ingepland en bijgehouden, zodat er altijd een overzicht is van wat er al is gedaan en wat er nog moet gebeuren.

Bovenstaande kan veel zijn. Waar begin je? Wat is goed genoeg? Laat een professioneel schoonmaakplan opstellen door echte schoonmaakspecialisten. Een overzichtelijk plan zorgt ervoor dat je voldoet aan alle eisen en dat je plan behapbaar is voor iedereen.