MyCapa.city
Non-profit mycapa.city helpt horeca coronamaatregelen te handhaven door digitaal bezoekersgegevens bij te houden

Amsterdam, 4 augustus 2020 – Wie momenteel een restaurant of café in België bezoekt moet verplicht zijn telefoonnummer of e-mailadres opgeven. Voor kleine horeca, zoals cafés en barren is het vaak moeilijk om deze coronamaatregelen te handhaven, blijkt uit eerder onderzoek van mycapa.city in Nederland. Daarom biedt het Amsterdamse initiatief Belgische bezoekers vanaf vandaag de mogelijkheid om zelf in te checken bij hun favoriete horecagelegenheid door simpelweg een een QR-code te scannen.

De app beperkt zo het fysieke contact tussen gasten en personeel. Na een succesvolle lancering van de gratis digitale check-in module in Nederland, breidt mycapa.city vandaag uit naar België.

Het bedrijf lanceert haar webapp vandaag officieel in België. In Nederland hebben binnen slechts twee maanden al duizenden bezoekers de check-in module doorlopen. Het systeem vraagt naast de wettelijke verplichte bezoekersgegevens ook een aantal gezondheidsvragen uit over mogelijke coronaklachten. mycapa.city laat horecaondernemers daarnaast ook gratis gebruik maken van een reserveringssysteem om de maximale bezetting uit hun zaak te halen. Bezoekers kunnen dezelfde QR-code gebruiken om reserveringen te maken voor een later moment.

“Zonder app zijn de maatregelen niet goed te handhaven zonder interactie aan de deur, waardoor we het doel van social distancing verliezen. Met onze unieke check-in functie kunnen horecaondernemers op een veilige manier doorwerken, terwijl ze besparen op hun personeelskosten. We zijn super enthousiast om nu ook de Belgische horecaondernemer te gaan helpen!”, zegt Thomas Vles, oprichter van mycapa.city.

Als eerste initiatief zonder winstoogmerk biedt mycapa.city een volledig gratis oplossing, ook na het opheffen van coronamaatregelen. Geïnteresseerde bedrijven kunnen zich aanmelden via de website en krijgen dan binnen een paar uur een unieke poster met QR code toegestuurd die ze zelf bij ingang van hun zaak kunnen ophangen. Vervolgens scannen de bezoekers met hun telefoon de unieke code en kunnen ze zelf direct inchecken. Bij een besmetting worden alle bezoekers die mogelijk in aanraking zijn gekomen met het coronavirus gewaarschuwd per e-mail.