diageo-duurzaam-produceren

Tegen 2030 zal het plan ‘SOCIETY 2030: SPIRIT OF PROGRESS’ van Diageo het mogelijk maken:

  • 1 miljard mensen te bereiken met een matigende boodschap via haar merken
  • het bereiken van CO2-neutraliteit in de directe activiteiten
  • de vertegenwoordiging van leiders met een etnisch diverse achtergrond verhogen tot 45%
  • 30% minder water gebruiken in elk geproduceerd drankje

Vandaag heeft Diageo, moederbedrijf van Johnnie Walker, Smirnoff en Guinness, een reeks van 25 gedurfde en ambitieuze doelstellingen aangekondigd in haar ‘Society 2030: Spirit of Progress’-plan. Dit plan is bedoeld om tegen 2030 een positief effect op de wereld te hebben in het ‘Decennium van Actie’ om de doelstellingen van de Verenigde Naties voor duurzame ontwikkeling te bereiken.

Voortbouwend op een lange staat van dienst op het gebied van ESG-voortgang wereldwijd, zal Diageo haar actie de komende tien jaar richten op drie kerngebieden, die zorgvuldig zijn geselecteerd om aan te sluiten bij de doelstellingen van de Verenigde Naties voor duurzame ontwikkeling (SDG’s): het bevorderen van ‘positive drinking’; het bepleiten van inclusie en diversiteit; en vooruitstrevende duurzaamheid van “grain-to-glass”.

Ivan Menezes, Chief Executive, Diageo zei: “Als mondiaal bedrijf zijn we vastbesloten onze rol te vervullen om de toekomst van onze planeet te beschermen en de weg te wijzen voor andere partijen. Ik ben enorm trots op de prestaties van Diageo op het gebied van duurzaamheid en verantwoordelijkheid tot dusver, en dit nieuwe, ambitieuze actieplan zal ons nog verder uitdagen om in het kritieke decennium tot 2030 meer te realiseren“.

Hoogtepunten uit het ‘SOCIETY 2030: SPIRIT OF PROGRESS’ plan zijn onder andere:

Het stimuleren van ‘positive drinking’
Tegen 2030 zal Diageo meer dan een miljard mensen bereiken met de matigingsboodschappen van haar merken; zal de houding van vijf miljoen automobilisten ten opzichte van rijden onder invloed positief veranderen; en zal Diageo meer dan 10 miljoen mensen voorlichten over de gevaren van het drinken van alcohol door minderjarigen met behulp van ‘SMASHED’, het bekroonde bewustwordingsprogramma op het gebied van alcoholeducatie, dat nu in elk continent actief is.

Bevordering van inclusie en diversiteit
Diageo zal voortbouwen op haar sterke staat van dienst op het gebied van inclusie en diversiteit door de vooruitstrevende ambitie te stellen dat tegen 2030 45% van de leiders van etnisch diverse achtergronden moeten zijn en 50% van alle leiders vrouw moeten zijn; en Diageo zal ook vaardigheden en training bieden aan meer dan 1,7m mensen met het oog op het creëren van een inclusieve en succesvolle horecasector.

Ivan Menezes vervolgde: “Door het vaststellen van zowel gender- als etnische doelen die het bedrijf tegen 2030 moet bereiken, denk ik dat we barrières kunnen doorbreken en kunnen bijdragen aan een meer diverse en succesvolle onderneming én samenleving op de lange termijn”.

Vooruitstrevende duurzaamheid van “grain-to-glass”

  • Diageo heeft zich gecommitteerd aan het werken aan een koolstofarme toekomst, door gebruik te maken van 100% hernieuwbare energie, om een netto koolstofvrije uitstoot te bereiken bij de directe activiteiten én door samen te werken met leveranciers om de indirecte koolstofuitstoot met 50% te verminderen; en
  • als eerste stap in zijn netto nul-ambitie zullen Diageo’s gerenommeerde Schotse distilleerderijen van Oban en Royal Lochnagar tegen eind 2020 beide koolstofneutraal worden en zal Diageo ernaar streven om tegen 2025 netto nul te bereiken in India; en
  • tegen 2030 zal Diageo ervoor zorgen dat elk geproduceerd drankje 30% minder water nodig heeft dan vandaag de dag en zal het een netto positief effect hebben op het waterverbruik in onze belangrijkste waterbekkens en gemeenschappen; en
  • het zal ook meer dan 150 gemeenschapswaterprojecten over de hele wereld opleveren, waaronder het bieden van toegang tot schoon water, sanitaire voorzieningen en hygiëne; en
  • Diageo zal meer dan 150.000 kleine boeren ondersteunen met landbouwtechnieken om het land te revitaliseren en de biodiversiteit op te bouwen; en
  • tegen 2030 moet het bedrijf ervoor zorgen dat het 100% gerecycled materiaal in plastic verpakkingen gebruikt en dat 100% van de verpakkingen van Diageo op grote schaal gerecycled kunnen worden.

Vandaag wordt ook Diageo’s ‘Sustainable Solutions’ gelanceerd, een wereldwijd platform dat startende en technologische bedrijven voorziet van niet-aandelenfinanciering om zich te ontwikkelen en zo Diageo te helpen duurzaamheid in de toeleveringsketen en de merken te blijven integreren. Het is ontworpen om kleine bedrijven en ondernemers te ondersteunen bij het ontwikkelen en commercialiseren van hun innovaties, en daarom zal Diageo wereldwijde middelen en ervaringen delen om toekomstig potentieel voor beide partners te benutten.

Ewan Andrew, Chief Sustainability Officer en President, Diageo Supply & Procurement, zei: “Het is van vitaal belang dat we nu handelen als we de prachtige wereld waarin we allemaal leven in stand willen houden. Ik ben er trots op dat we onze eigen CO2-voetafdruk al hebben gehalveerd en dat we onszelf verder gaan stimuleren door tegen 2030 CO2-neutraal te worden. Het voelt gepast dat we het voortouw nemen met Oban en Royal Lochnagar distilleerderijen, die beide tegen het einde van het jaar koolstofneutraal zullen zijn”.

 

 

 

Meer gerelateerde artikelen lezen op onze café pagina