Afbeelding
bart mention, la street food, column, seizoensbedrijf, terras

COLUMN | De kansen van het personeelstekort

advertorial

Ben jij actief in de horeca? 

Ik ken je misschien niet eens persoonlijk, maar ik durf te wedden, dat je van aanpakken houdt.

Als er een probleem is, kijkt iedereen naar jou. Klopt toch? En jij weet direct wat je moet doen. Je onderneemt direct actie! ‘Niet lullen, maar poetsen’ ‘Gas erop!’ Dat betekent dat je net zo bent als ik…. 

Dat betekent, dat je heel hard hebt gewerkt in de afgelopen maanden. Misschien wel 6 of 7 dagen per week. Of 14 uur per dag. Elke dag met frisse moed, afwisselend in de keuken, bar of bediening. Klasse! Dus heb je goed verdiend en heb je 3 paar sportschoenen versleten ;). Met hard werken, los je de meeste problemen wel op, en soms zelfs een personeelstekort.

Maar het kan ook anders. Soms zijn er ondernemers die niet direct in de aktie-stand springen en eerst goed nadenken over hun concept. En dat vind ik zo inspirerend!

We leven in een tijd dat het grootste taxibedrijf (Über) zelf geen taxi heeft, dat de grootste ‘hotelketen’ geen hotels bezit (Airbnb) en dat de grootste bioscoop geen eigen filmzalen meer heeft (Netflix). Ik ben zelf 1 van de oprichters van een Fitness Club (Fit+ in Bathmen), waar de leden naar binnen komen met behulp van een QR code op hun telefoon. 

Knap bedachte formules, toch? Dus…. Waarom zou jij nog zoveel koks en serveersters nodig hebben? Kunnen jouw klanten niet een deel van het werk overnemen? Toen ik 10 jaar geleden voor het eerst bij de restaurantformule Vapiano’s in Hamburg binnen kwam, was ik enorm onder de indruk, dat ik zo veel zelf moest doen. Met een Vapiano betaalpas haalde ik zelf vers bereide Pastas en Pizzas bij de keuken. En daarna liep ik door voor een heerlijk glas wijn bij de bar. Er was gewoonweg geen bediening in die hele zaak aanwezig. Slim bedacht toch? In Amerika had ik dit jaren eerder ook al gezien bij Chipotle Grill, waar ik trouwens echt geweldig lekkere Mexicaanse burritos heb gegeten. (aanrader!)

Dus de grote vraag is: - Moet jij altijd zo hard blijven rennen? - Of moet je eens een dag van een afstandje naar je formule kijken?

Zou jij de volgende innoverende horeca formule kunnen neerzetten? Tot snel op de LA Streetfood stand van Gastvrij Rotterdam en de BBB Maastricht!

Bart Mentink