Column: Bart Mentink - LA Streetfood

café
Nu of nooit
Ik schrijf deze column terwijl het buiten 5 graden is en troosteloos regent. De lente en de zomer lijken nog ver weg....
Maar hoe succesvol zomer 2020 voor jouw bedrijf wordt, beslis je vaak in deze gure maanden. In februari en maart draai je meestal niet je meeste omzet. Dus nu is er eindelijk tijd genoeg om na te denken over jouw perfecte lente- en zomerkaart.
De rest van het jaar loop je, in feite, de route die je nu uitstippelt. Daarom vind ik deze maanden de belangrijkste periode van het jaar! In deze column wil ik je graag terugnemen naar jouw afgelopen seizoen. Wat voor ondernemer, chef of bedrijfleider je ook bent, ik weet zeker dat je bepaalde zaken zal herkennen!
Wat zijn de grootste ergenissen van een klant op een druk zomer terras? Uit het ‘terrasonderzoek 2019’ bleek het volgende: een te brede menukaart met gerechten die te lang duren en die helaas matig zijn van kwaliteit.
Uit ervaring weet ik ook wat de grootste frustratie is van de koks: als het keukenteam in de zomer een te brede menukaart heeft. Midden in de zomerse hitte, onder het constant geratel van de bonnenprinter, zijn die koks die er nog zijn, op zoek naar ingrediënten voor gerechten, die in het laagseizoen nog een heel goed idee leken....
Ok, de ergenissen van de koks en de consument hebben we nu in kaart gebracht. Maar wat zijn tenslotte de pittigste momenten voor een horeca ondernemer? 90% van de horeca ondernemers waarmee wij dagelijks praten, herkent dit: Als zijn of haar bedrijfssysteem midden in de drukte vastloopt. Met 1 kok ziek en 1 kok op vakantie en het terras zit bommetje vol. Uit de keuken hoor je wilde geluiden en je voelt aan alles dat het niet goed gaat. We kennen allemaal dit gevoel toch? Een horror scenario voor elke ondernemer. Juist als je her kan verdienen, loop je tegen je eigen grenzen op.
Mijn advies is, gebruik deze rustige maanden daarom om goed na te denken over jouw perfecte zomerkaart! Waar moet deze eigenlijk aan voldoen?
- maak een kleine kaart voor een sterke focus - maar wat je doet, doe je heel goed - met onderscheidende gerechten - die instagram-waardig zijn - waarvan een deel als ‘eigen’ voelt en bij jou past - met genoeg ‘guilty pleasures’ zoals geweldige burgers, hotdogs en nachos - met de lekkerste gezonde en vegan gerechten - en elk gerecht moet zo eenvoudig zijn, dat je iemand uit de bediening binnen een uur kunt inwerken.
Door de juiste keuzes nu, creëer je focus en rust voor het moment waarop je dit het hardst nodig hebt.
Quote: The succesful warrior is the avarage man, with a laser-like focus -bruce lee-