|||
||| |||

Back in Business

Horeca Algemeen

Cordier Nederland - geëvolueerd tot de kleurrijkste vlinder van de Nederlandse wijnimporteurs

Enige tijd geleden werd Oud Reuchlin & Boelen overgenomen door Cordier Wines. Veel recenter wordt ook de naam Cordier aangenomen en is het even stil rondom de dochteronderneming van het moederbedrijf InVivo. Waarbij, in dit soort situaties, vaak flink wordt uitgepakt. Blijft het vanuit Zoetermeer angstvallig stil. Geen reden tot paniek zo blijkt. De rups is simpelweg volgegeten en in zijn cocon gekropen. Hier wordt de nieuwe status van wijnproducent en -distributeur in de juiste strategie gegoten. Zodat nu alle kleuren van Cordier Wines Nederland zichtbaar worden. Klaar om Nederland te laten zien hoe efficiënt een wijnleverancier, die de gehele keten van produceren tot uitleveren bestrijkt, kan zijn. We praten erover met Chantal Bosch, Country Manager Nederland.

Na de naamswijziging heeft Cordier Wines Nederland zich wat afzijdig gehouden. Wat is de reden geweest van de radiostilte? Chantal: ”Na Covid zijn we in een roerige tijd terecht gekomen. We waren uiteraard al overgenomen, maar namen toen de naam Cordier Wines Nederland aan. Daarbij is er een soort van rookgordijn ontstaan. We hielden ons wat op de vlakte en uiteraard gaan mensen zich dan afvragen wat er gebeurt, waar gaan ze naartoe? Zelf waren we van mening dat we intern de zaken wat strakker konden krijgen. Ook leren om te gaan met de nieuwe ‘chain of command’. Je wil, zodra je weer als nieuw op de markt komt, dat alles soepel verloopt. Voor je eigen mensen en ook je relaties. Tel daarbij op dat er veel reuring in de markt was. Covid bleek een startsein voor nieuwe toetreders en grote strategieveranderingen bij een aantal bekendere gezichten in de wijnwereld. Binnen zo’n storm is het dan soms beter even een stap terug te doen. Om zo de timing van je communicatie in eigen hand te houden.”

Het lijkt ons moeilijk om op onze tong te bijten op een moment dat je propositie zo ten gunste veranderd voor je relaties. Hoe hebben jullie dat aangepakt? “Dat is ook niet makkelijk. Je verandert van wijnimporteur naar het bestrijken van de volledige keten. Uniek op de Nederlandse markt. Dat wil je van de daken schreeuwen. En toch bleek het de juiste keuze. Het even in de schaduw treden gaf ons de kans onze eigen strategie te bepalen en tevens te leren van de toetrederstrategieën en de veranderingen in de markt. Ook kwamen we uit een situatie waarin we niet volledig autonoom konden opereren. Als partner van een groot biermerk, Heineken, sta je sterk, maar moet je soms, in belang van het grote geheel, mooie kansen laten schieten. Nu, honderd procent ‘in charge’, bepalen we helemaal zelf onder strategie. Spannend, maar zoveel leuker.”

Dat maakt ons nieuwsgierig. Waar richt Cordier Wines Nederland zich de aankomende periode op? “Je kan ook wel zeggen: waar richten we ons niet op. De aandacht vanuit de Nederlandse wijnleveranciers gaat sinds Covid bijna volledig naar de ‘Out of Home’ markt, eten en drinken buiten de deur. Daar zijn we, vanwege onze geschiedenis met Heineken, al heel groot. Echter zien wij dit niet als een lange termijn groeimarkt. Waar enerzijds een groep mensen meer uitgeeft binnen dat kanaal zie je aan de onderzijde veel afvallers. Het wordt simpelweg te duur. Dat betekent dat er autonoom geen groei plaatsvindt. Misschien zelfs een krimp in de nabije toekomst. Die vijver wordt al goed bedient, is verzadigd. Wij kijken ook naar andere kanalen. Maar daarover houden we nog even de kaarten op de borst.”

Cordier heeft een unieke plek in de wereld van wijn. Met meer dan 3.800 wijnboeren als fundering van de organisatie beheren ze de eigen keten vanaf het productiemoment tot het uitleveren. Wij wrijven in onze handen bij de gedachte aan de besparingen van het ontbreken van kannibalisme binnen de keten. Wat doet dit met de positie van Cordier Wines Nederland in de huidige markt.

“Simpel, we zijn nu ook producent. Niet alleen importeur. En dat brengt allemaal voordelen met zich mee. We kunnen nu omhoogkijken. Competitief zijn met de grootste spelers op de markt. En waar er nog flink gestreden wordt om die Out of Home markt, de restaurants e.d., kunnen wij al verder kijken en onze eigen koers varen zonder inmenging of rekening houdend met de belangen van bijvoorbeeld distributiepartners. Dat maakt ons uniek en ook kwetsbaar, want je kan enkel nog op jezelf leunen. Maar we hebben de kennis en kunde in huis om onze doelen te bereiken.”

Nu alles in stelling is gebracht om de markt Cordier Wines Nederland te laten zien, waar liggen nog de uitdagingen? “We zien vooral nog uitdagingen op het logistieke vlak. We leven in een 60-seconden maatschappij. De verwachting is vandaag besteld en morgen in huis. Dat hebben we hier wel in de vingers. Maar kijk je verder. Dan wil je als bedrijf nu ook al gaan toewerken naar de groene doelstellingen voor de nabije toekomst. Daar wil en kan je de ogen niet meer voor sluiten. Naast dat het onderdeel is van de wetgeving, start ons product in de natuur. Komt het uit de natuur. Bij ons moet Co2 ook omlaag en dat is een belangrijke pijler geworden binnen de interne strategie. We zijn er al jaren mee bezig en investeren als coöperatie veel in het verduurzamen van de productie van onze wijnen. Met ruim 3.800 wijnboeren blijkt dat best een uitdaging, maar iedereen snapt het belang. Het is onderdeel geworden van het Cordier DNA.”

Verduurzamen van bedrijfs- en productieprocessen kunnen wij enkel toejuichen. We zien ook dat er veel bewustwording is in de markt. De eindgebruiker kiest steeds vaker voor duurzaam. Ervaren jullie dit ook? “Uiteraard. Het is een bekend fenomeen en niet alleen in de wereld van wijn. De keuze om te verduurzamen is een intrinsieke geweest en geen commerciële vooruitziende blik. Hij wordt bij InVivo breed gedragen. Dat er nu steeds bewuster wordt gekozen voor duurzame producten, en ook wijn, is een mooie bijkomstigheid en zal ons zeker ook in de toekomst helpen. Grote bedrijven, zoals de Fletcher Group, kiezen al heel bewust voor een leverancier die hun producten duurzaam kan aanbieden. Zodoende kom je al snel bij ons uit als het gaat om wijn.”

Cordier Wines blijft een belangrijke speler op de markt met een vooruitziende blik en voldoende capaciteit om hun klanten bij te staan en te ondersteunen in de juiste keuze op het gebied van wijn. Door het beheer van de hele keten en het verduurzamen van de producten en logistiek kan Cordier ook makkelijk lokale wetgevingen en de wens van de klant bijbenen. Zo wordt het aanbod een verantwoorde keuze op verschillende vlakken. Duurzaam en economisch. De tijd in de cocon heeft het bedrijf goed gedaan. Cordier Wines Nederland kan de vleugels uitslaan.

|||
|||
|||